Efter anklager mod Hollywood-ikonet Harvey Weinstein for seksuelle overgreb deler kvinder over hele verden i øjeblikket historier om overgreb, sexkrænkelser eller voldtægt - under hashtagget #MeToo.

Og det alvorlige emne er også på dagsordenen herhjemme i form af en aktuel kampagne fra Rigspolitiet, skabt af bureauet Advice.

Advices kreative koncept ”Selv om det startede godt – kan det stadig være voldtægt” skal fortælle målgruppen, at voldtægt er en kriminel handling, der bør anmeldes – også selv om den udføres af en person, man har en relation til.

- Ideen er at fratage ofrene skyld ved helt at undlade alle mellemregninger i handlingsforløbet. Der er ingen gråzoner, hvis man er offer for en voldtægt. Selv om man har kysset på dansegulvet eller sagt ja til at blive fulgt hjem, er det aldrig offerets skyld. Det er den grundlæggende indsigt, vi bygger kampagnens koncept på, siger director og partner i Advice, Birte Darting Biker.

Grynet og håndholdt

Kampagnens primære målgruppe er unge kvinder i alderen 15 - 20 år, der har været udsat for en voldtægt, hvor de kender gerningsmanden, men ikke har anmeldt det til politiet.

På sociale medier som Instagram og Facebook bliver målgruppen præsenteret for snaps og billeder, der er meget tro mod formen i disse medier for at skabe genkendelighed og troværdighed.

Således er både film og billeder skudt med iPhone i bedste håndholdte og grynede stil, så de mest muligt ligner de billeder, målgruppen har i deres egne feeds.

De første målinger af kampagnen, der kører frem til årets udgang, viser, at den er kommet godt fra start med en rigtig god reach på de sociale medier.

Det kreative team bag konceptet, er Senior Creative Strategist Signe Zacher Carlsen og Senior Art Director Mikkel Urhammer-Weltz.

Rammeaftalen mellem Advice og Rigspolitiet er resultatet af et EU-udbud, som Rigspolitiet afviklede i forsommeren. Udover Advice var Advance, Lead Agency, Ogilvy & Mather og Operate præ-kvalificeret.

Læs mere her -  og se en film fra kampagnen her: