SXSW er kendt som den største tech-festival i verden. Men, som vi skrev i går, er det ikke tech, der er i fokus i år. Det er menneskelighed. Og behovet for at lade det menneskelige gennemsyre både brands og teknologi.

Forestil dig, du går ind i en tøjbutik. Den dygtige ekspedient er ligesom en terapeut, der konstant observerer og tolker de små tegn, der ligger i dine handlinger for at tilbyde den bedste service lige præcis til dine behov.

Tolkningen af de små handlinger har indtil nu været vanskelig at overføre til teknologien. Blandt andet fordi segmentering er baseret på vores holdninger som forbrugere og ikke vores handlinger. Dét var fokus i Facebooks talk om ”Reading Signals” i går på SXSW. 

Facebook taler for at segmentere ud fra like-actions i stedet for like-minds. Fordi det er vores handlinger, der afslører, hvem vi egentlig er som mennesker. Målet er at få teknologien – i dette tilfælde segmentering baseret på Facebook pixels – til at opføre sig mere menneskeligt. 

Ubers nye purpose

Menneskelighed er også omdrejningspunktet for ’Badassboz’, Bozoma Saint Johns vision for Uber. Bozoma er blevet sat i førersædet for et lidende brand med den opgave at gøre Uber lige så elsket som Apple. Og igen er det ikke teknologien, der skal være løsningen, men det menneskelige lag, der lægges ovenpå. 

Hvor det tidligere var selve den teknologiske løsning, appen, der drev brandet, skal det nu være menneskerne; nemlig chaufførerne. Ubers nye purpose er ifølge Bozoma ’to make people connect’. 

Det handler om mødet mellem fremmede mennesker, der kan udvide din horisont og give dig gode oplevelser. Det handler om følelser og alt det, der ikke kan automatiseres og kopieres.

Når vi arbejder med marketing, arbejder vi med at skabe forbindelser mellem mennesker og brands. Og den forbindelse kræver i dag ikke bare fravalg af en masse støj, men også tilvalg af en mening, holdning og nogle værdier, der kan sætte retningen for brandet på vejen mod at skabe en mere menneskelig forbindelse.   
 
For 5. år i træk rapporterer Another hjem fra SXSW i Austin, Texas.