Var det noget at hente en spritny Mercedes A-Klasse og trille en komfortabel – og gratis - tur ud i det sjællandske blå?

Ja tak, lød det nærmest i kor fra københavnerne, da Mercedes-Benz i maj lancerede det nye koncept City Escapes: En kampagne-satsning, der gerne skulle få nye og bredere målgrupper i tale – herunder de lidt yngre segmenter, der måske ikke lige nu er i markedet for at købe bil.

Og det er blevet en overvældende succes for den danske Mercedes-forretning, som med over 2.000 bookninger har været nødt til at skaffe flere biler:

- Allerede før kampagnestart i juni var der booket 500 ture. I dag er tallet over 2.000, og vi har derfor bestilt fem nye A-Klasser hjem for at kunne følge med, siger David Engstrøm, Head of PR & Communications hos Mercedes-Benz Danmark.

Guide og influencere i spil

I forbindelse med City Escapes-satsningen har Mercedes-Benz Danmark stillet 20 spritnye A-Klasser – og nu altså 25 - til rådighed for københavnere, der måtte have lyst til en hyggelig køretur ud i det blå.

Som en del af konceptet har bil-brandet bl.a. trykt en særlig City Escapes-guide og søsat aktivering via fem Mercedes-Benz-ambassadører, som har postet videoer med deres egne, personlige Escapes på sociale medier.

Det drejer sig om TV-værterne Peter Falktoft og Felix Smith, fotograf Kenneth Nguyen, blogger og DJ Emilie Lilja og direktør i Heartbeats Le Gammeltoft.

Og kampagnen har altså virket ganske efter hensigten – også selv om alle ”lånerne” ikke styrter ind og skriver under på kontrakter i samme øjeblik, de afleverer bilen.

Har genereret konkrete aftaler

Men det handler også i højere grad om at så nogle frø:

- Jeg talte med et par, som normalt kommer rundt med cykel, tog og metro, og de var vildt begejstrede. De så pludselig en frihed og en række helt nye muligheder for sig, og ja, de går nok ikke ind og laver en leasingaftale i næste uge. Men efter deres positive oplevelse tænker formentlig på os, når de måske til næste år får et barn, eller der opstår nye transportbehov, siger David Engstrøm.

Men har I solgt eller leaset på baggrund af kampagnen?

- Ja, det har vi. Der er indgået konkrete salgs- eller leasingaftaler undervejs på baggrund af kampagnen.

Interesse fra ”moderskibet”

Og det danskudviklede koncept har da også tiltrukket sig opmærksomhed for Mercedes-Benz’ hjemland.

- Mercedes i Tyskland har vist en del interesse for konceptet. De spørger i stigende grad ind til, hvordan det går, og beder om at få tilsendt informationer og materiale. Så chancerne for, at vores danskudviklede koncept bliver udbredt til flere storbyer i verden, er bestemt til stede, siger David Engstrøm.

Det er i øvrigt ikke første gang Mercedes-Benz søsætter utraditionelle projekter i Danmark:

For et par år siden lancerede brandet PRXJECTS - et kultur-laboratorium, der er et tæt samarbejde med musikere og kunstnere om at udvikle, udgive og vise musik, kunst og kultur.

Ideen til City Escapes er skabt inhouse hos Mercedes-Benz i Danmark i samarbejde med bureauet Good News.

Og hvis nogen brænder for at sætte sig bag rattet i en af de nye A-klasse-modeller og køre en tur ud i den sjællandske natur - eller kultur - så kan man læse meget mere her - alternativt pumpe cyklen og hjule ned i pop-up shoppen i Indre By på hjørnet mellem Købmagergade og Klareboderne frem til 31. juli.