Mercedes-Benz har sat sig for at udvide københavnernes horisont med gratis bil ud af byen.

Det sker i form af et nyt koncept - City Escapes - som det tyske high end-brand om få dage ruller ud i København – og Danmark bliver dermed foreløbig det første land i verden, hvor ideen testes.

Konceptet går ud på, at Mercedes-Benz hen over de kommende tre måneder stiller 20 spritnye A-Klasser til rådighed for københavnere, der måtte have lyst til en komfortabel køretur ud i det blå.

Så uanset om man har lyst til sildefrokost på Gilleleje Havn, kunst på Louisiana, naturvandring ved Møns Klint eller picnic ved Esrum Sø, så gælder det om at være vaks ved havelågen fra på fredag, hvor de første udflugtsglade københavnere får mulighed for at booke deres egen City Escape og køre afsted i løbet af juni og juli i en af de 20 biler.

Og det handler om oplevelser, fortæller Signe Christiani, der er marketingchef hos Mercedes-Benz personbiler i Danmark.

Mere kultur end karburator

- Normalt booker man en prøvetur, når man er ret langt i beslutningsprocessen, ligesom man på det tidspunkt ofte er optaget af tekniske features, men med det nye koncept forsøger vi at gentænke den klassiske prøvetur - placere den lidt tidligere i et ellers traditionelt bilkøbs-forløb og med et andet udgangspunkt, siger Signe Christiani og tilføjer:

- Nysgerrige, der kommer forbi, får med konceptet en anderledes tilgang til at opleve natur, kultur og bevægelsesfrihed. København er den første by, hvor vi afprøver City Escapes-konceptet, og er valgt, fordi vi ser den som en af de mest kreative og trendsættende byer i verden.

Som en del af konceptet har Mercedes-Benz indgået samarbejder med en række museer på Sjælland, ligesom en særlig City Escapes-guide er blevet udviklet og trykt i knap 60.000 eksemplarer.

Og så kommer konceptet løbende til at inddrage en række partnere på tværs af design, mode, natur og kultur, herunder fem Mercedes-Benz-ambassadører.

Nye målgrupper i tale

Det drejer sig om TV-værterne Peter Falktoft og Felix Smith, fotograf Kenneth Nguyen, blogger og DJ Emilie Lilja og direktør i Heartbeats Le Gammeltoft.

- De fem influencers kommer bl.a. til at lave videoer med deres egne, personlige Escapes, og en del af satsningen kommer også til at være centreret om sociale medier og platforme, siger Signe Christiani og tilføjer:

- Vi har en ambition om at rykke ved vores brand, forstået på den måde, at vi gerne vil udvide vores målgruppe til også at omfatte en lidt bredere og også lidt yngre del af befolkningen. Det skal denne kampagne gerne bidrage til.

I tråd med andre indsatser

Det er i øvrigt ikke første gang det tyske bil-brand søsætter utraditionelle projekter i Danmark:

For et par år siden lancerede brandet PRXJECTS - et kultur-laboratorium, der er et tæt samarbejde med musikere og kunstnere om at udvikle, udgive og vise musik, kunst og kultur.

- Her har vi haft samarbejder med navne som bl.a. Soleima, Reptile Youth, Heartland Festival og August Rosenbaum, og ideen til City Escapes bygger videre på de tanker om utraditionelle koncepter og samarbejder, som ligger bag PRXJECTS. Det handler om at udfordre det eksisterende og tænke nyt, siger Signe Christiani.

Og sammenhængen?

- Troen på, at eksperimenter er første skridt på vejen til at gøre det godt. Ikke bare i musikkens, kunstens og kulturens verden, men også når det handler om at designe og skabe biler: Med PRXJECTS gør vi det muligt for kunstnere at skabe ambitiøse eksperimenter – og med City Escapes gør vi det muligt for mennesker at få en kulturel eller naturmæssig oplevelse. Ikke bare en køretur eller en transport fra A til B.

Ideen til City Escapes er skabt inhouse hos Mercedes-Benz i Danmark i samarbejde med bureauet Good News.

City Escapes kan opleves i en pop-up shop i Indre By på hjørnet mellem Købmagergade og Klareboderne, som åbner fredag den 4. maj, og selve aktiviteten løber i hele juni og juli måned 2018.

Og hvis man vil lege med, gælder det om at møde op på Købmagergade 42 fra på fredag eller klikke ind på det tilhørende kampagne-site, som bliver afsløret samme dag.