Købsoplevelsen starter i dag sjældent ved indgangen til supermarkedet eller tøjbutikken – det er derimod en vedvarende dialog og interaktion mellem forbrugere og brands på tværs af platforme og kanaler.

Bl.a. derfor er softwareselskabet Adobe i luften med nye muligheder for dataanalyse, så virksomheder og brands bedre kan tilpasse deres markedsføring til kunderne via Adobe Analytics og virksomhedens data management platform (DMP), Adobe Audience Manager.

Blandt nyhederne er muligheden for at se, hvordan en virksomheds kunder reagerer på marketingtilbud på tværs af forskellige butikker.

Det kan fx være en butikskæde, der ved hjælp af data kan se, at flere kunder gør brug af et bestemt tilbud i én butik fremfor en anden. 

Stort set alle brancher, hvor kunder interagerer med et produkt eller tjeneste via en app eller andet, kan dog drage nytte af de nye muligheder, mener Imran Afzal, der er nordisk marketingchef for Adobe Experience Cloud.

- Forbrugere oplever en stigende volumen af budskaber fra virksomheder. Derfor skal brands vælge timing og indhold med ekstra omhu, lyder det fra ham i en pressemeddelelse.

Fokus på (mikro)kunderejser

En af de nye funktioner i Adobe Analytics-porteføljen er muligheden for at analysere forbrugernes kunderejser på tværs af platforme.

Det betyder, at virksomheder bedre kan analysere data på tværs af tid og gå tilbage i data og tilføje nye parametre, så de kan få en bedre forståelse af, hvordan og hvornår kunder fx bruger deres apps – også i små tidsrum.

- Vi samler adfærdsdata fra kundernes brug af apps og gør virksomheder i stand til at blive klogere på selv små interaktioner eller ”mikrokunderejser”.

- Har man fx en kunde, der skifter olie på sin bil og i perioden derefter tjekker oliestanden eller andre aspekter ved sin bil oftere end tidligere, så kan det jo være, at disse to ting skal forstås som forbundne og ikke nødvendigvis to separate aktiviteter.

- Det behøver virksomheder ikke længere gætte sig frem til. Med Adobe Analytics kan de selv gå på opdagelse i dataen og blive klogere på deres kunders præferencer, slutter Imran Afzal.

Du kan tjekke de nye funktioner i Adobe Analytics ud her: