Mange husker sikkert Mads Mikkelsen som blikfang i en reklame for Star Tours for nogle år siden, der var ganske effektiv, og nu er han tilbage i vælten.

Det sker i den tredje reklamefilm fra BoConcept, der kommer ind som nummer fem på en liste over februar måneds bedste eksempler på branded content verden over.

Bag opgørelsen står seedingbureauet Be On, der vurderer arbejderne på en skala fra 1-10, hvor 1 er bundkarakter.

BoConcept-filmen, der får en score på 8,2, er den tredje i en serie af film instrueret af skuespilleren og forfatteren Dejan Cukic.

Selvom BoConcept-filmen klarer sig flot, så kan den ikke hamle op med den indsats fra deodorant-brandet Axe, der topper listen

1. Axe/Lynx – ”Find Your Magic”

Score: 9.8

Det Unilever-ejede deodorant-brand Axe, der er kendt under navnet Lynx i Storbritannien, Irland, Australien, New Zealand og Kina, har nemlig fået masser af opmærksomhed for en indsats, hvor den sædvanlige testosteron-stinkende indsats med bikiniklædte babes er erstattet af noget helt andet.

Her er omdrejningspunktet: ”Hvem har egentligt brug for en sixpack?”. I stedet for den stereotype macho-opfattelse af, hvad en mand er, så er videoen én lang hyldest af individualitet.

Bag kampagnen står 72andSunny Amsterdam.

2. Tesla – ”Not A Dream”

Score: 9.5

Tesla Motors rækker i denne kampagne ud efter alle dem, der går og drømmer om en grønnere verden. Og er villige til at ændre deres adfærd.

Som tidligere leveres indholdet af Tesla-fans, denne gang Freise Brothers, der har produceret videoen for at promovere Teslas Model S. Det er en smuk, sort-hvid fortælling, hvor den serbisk/amerikanske opfinder Nikola Teslas tanker om forholdet mellem samfund og videnskab videreformidles.

Videoen er samtidig med til at understrege Teslas position som et brand, der værdsætter innovation og ikke er bange for at prøve noget nyt. Kampagnen blev sluppet løs på Twitter og YouTube, og spottet kan prale af over 350.000 views siden lanceringen.

3. Budweiser - ”Give a Damn”

Score: 9

I dette spot optræder ingen ringere end Dame Helen Mirren, der i meget direkte vendinger hudfletter de tosser, som sætter sig bag rattet, når de er stive eller skæve.

Reklamefilmen, ”Give a Damn”, stammer fra årets Super Bowl, og afsenderen er Budweiser. Helen Mirren kalder i indslaget bl.a. de formastelige for ”iltspildende menneskeligt affald”. Alt sammen på herligt british/english.

Med indslaget understreger Budweiser sine ikke ringe evner udi kunsten at bruge Hollywood-kendisser på fornem vis i deres kommercielle kommunikation. I andre af årets Super Bowl-spot anvendte de Amy Schumer og Seth Rogen.

Bag Helen Mirren-satsningen stod bureauet Anomaly fra New York.

4. Deadpool – ”Gentlemen, Touch Yourself Tonight”

Score: 8.6

Det kan være svært at få mænd til at teste sig selv for tegn på kræft. Ikke mindst, når det er testikelkræft, det handler om.

Men er der en, der kan få mændene ud af starthullerne, så er det sikkert Marvel anti-helten Deadpool. Han er kendt for en ganske bramfri sprogbrug og en kulsort humor.

Det gør ham til noget nær den perfekte talsmand for denne kampagne, hvilket også afspejler sig i modtagelsen af den. Med over tre millioner visninger på YouTube og masser af redaktionel omtale tyder meget på at man her har fundet den helt rigtige balance mellem information og underholdning.

5. "The Fight” med Mads Mikkelsen – BoConcept furniture

Score: 8.2

Som nævnt i begyndelsen af artiklen kommer det seneste eksempel på samarbejdet mellem Mads Mikkelsen og BoConcept ind på femtepladsen på listen over februar måneds bedste eksempler på branded content.

I denne film slås Mads Mikkelsen, der jo er kendt som lidt af en filmskurk qua roller i Casino Royal og Hannibal, mod en usynlig modstander.

Taglinen er ”Make The Most Out Of Your Space” , og målet er at vise brandets ekspertise inden for indretning.

Siden filmen blev frigivet den 17. februar har filmen opnået over 280.000 visninger på YouTube.

Om listen

Be On baserer karaktererne ud fra et internt udarbejdet scorecard, hvor videoerne foruden antallet af views, social shares og generel mediebuzz, bedømmes ud fra seks overordnede kriterier:

  • Instant Attratactions
  • Storytelling
  • Shareability
  • Production
  • Overall Campaign