LOS ANGELES: Millennials er kræsne, fokuserede, kvikke og venlige - og vokset op med internettet. De er mobile first, digital first - og content first.

De er i den grad med til at ændre medieøkosystemet, bl.a. fordi de både stiller krav, og er ligeglade, så længe indholdet er godt. Men hvad er godt?

Det fortæller Anne Gherini fra kontekstuel web virksomheden Node om på &then konferencen i Los Angeles. Og hun ved hvad hun taler om: Hun er selv en millennial, der har arbejdet i spidsen af den digitale medieindustri i film- og koncertindustrie, videre til Stumpleupon, og nu i Node. Knusende dygtig.

Hvis vi først bliver ved det lavpraktisk udgangspunkt: Mobile bannerreklamer er ved at dø.

Måske naturligt nok når flere og flere forbrugere er only mobile. Faktisk viser de studier,Anne Gherini refererer til, at op mod 50 pct. af de mobile bannerklik sker ved et uheld. Millennials er også de første til at bruge adblockers, og det i stigende grad.

Og her bliver bannerannoncer fanget med det samme.

Millennials elsker content marketing

Til gengæld elsker millennials content marketing. De er både blandt de største gruppe af bidragere af indhold med alt fra blogs til socialt content - men de er også storforbrugere af content marketing.

Det lige fra den uafhængige blogger til sponsoreret content i medierne. Og den tendens er klar ifølge Anne Gherini.

- Millennials elsker content, og de er ligeglade med, at det er betalt indhold. Bare det er godt, siger hun.

Ifølge undersøgelser siger 84 pct. af millennials, at de lader deres købsbeslutninger influere af content marketing.

Og det kan man også se i de amerikanske og europæiske medier.

Faktisk alle medier tager godt produceret PR og content marketing ind i de redaktionelle spalter, og de tager gerne betaling for det.

Nogle stiller ligefrem deres redaktionelle medarbejdere til rådighed for at skrive branded content for annoncørerne. Det skal blot fremgå, at der er betalt for det.

- Medierne elsker god content marketing fordi det skaber engagement og har værdi på de sociale medier, siger Anne Gherini.

Gør-det-selv content

Som mange andre eksperter på &then konferencen peger hun på, at gør-det-selv content, eller DYI economy, vælter frem.

- Tidligere kunne vi bruge bunker af penge på at producere en video. I dag er en lidt skæv video taget med mobilen helt ok for Millennials. Så længe indholdet er relevant eller sjovt. I det hele taget er video en stadig stærkere platform for content marketing, fordi det er godt på mobiltelefoner, mener Anne Gherini.

Hun peger bl.a på hjemmelavede stopmotion film af Megan Cignoli, der i dag ofte bliver købt af store brands til at lave hendes små fascinerende film.

Se f.eks. denne fine film for tøjmærket Carolina Herrera, eller denne for Tommy Hilfiger.

Knæk distributionen

En af de største udfordringer for content marketing er distribution, og her peger Gherini på Facebook og native ads som noget af det mest effektfulde.

- Boostede opslag virker så stærkt, fordi Facebook bruges på mobilen og tiltaler millennials mobile first adfærd. Det boostede gode content på Facebook bliver billigere, fordi brugerne gerne deler og liker godt content. Faktisk så godt, at native ads ses 53 pct. mere end bannerreklamer, fortæller Anne Gherini.

I Danmark er en af de førende virksomheder inden for native ads på Facebook den danske tech startup Prettysocial, som pt. kører denne kampagne Danmarks Dyrehelte for Frontpage.

Anne Gherini samler sine pointer i disse fem råd:

  • Gør alt mobilt
  • Mobile bannere virker ikke
  • Millennials er fanatiske forbrugere af content
  • Skab content der både giver og tager.....banner ads tager bare:  klik her, køb nu
  • Støt dit content gennem det sociale økosystem med native advertising

Kirsten Dinesen fra PR og content marketing bureauet Frontpage dækker i år de faglige indlæg fra &then konferencen i Los Angeles.