Den danskfødte hotel- og rejsesøgemaskine momondo har det seneste års tid fyldt pokalskabet med reklamepriser fra hele verden takket været den tankevækkende film The DNA Journey, der var et led i virksomhedens ”Let's open our world”-kommunikation.

Den tog afsæt i momondos purpose, der i bund og grund handler om at få flere til at rejse og derved blive mere tolerante.

Nu er en ny kampagnefilm i luften skåret over samme læst, Dear Mom & Dad. Dog er det ikke – som det var tilfældet med The DNA Journey – en film, der handler om vigtigheden af voksnes åbenhed overfor nye impulser samt fremmede folk og steder, men derimod om børn.

Indsatsen tager nemlig afsæt i en undersøgelse, der viser, at yngre generationer har mindre tillid til andre mennesker end de ældre, og det skal der naturligvis gøres noget ved.

Derfor skildrer momondo i den nye film, hvad der rent faktisk sker, når børn fra forskellige steder i verden samles på en ferielejr i São Paulo i Brasilien og tilbringer en måned sammen. Blandt deltagerne var i øvrigt fire danske børn på 11 år.

Børnene fortæller selv

Ferielejren, som organisationen CISV International stod bag, blev sponsoreret af momondo.

- Børn er vores fremtid. Netop derfor har vi lanceret dette nye initiativ, som skal hjælpe den næste generation til at være mere åbensindede, siger Lasse Skole Hansen, der er momondos danske presseansvarlige.

- Initiativet bygger på vores vision om at nedbryde grænser mellem mennesker og skabe en mere åben og tolerant verden, fortsætter han.

Børnene blev fra begyndelsen bedt om at skrive deres følelser ned på postkort til deres forældre og gøre det samme igen to uger senere.

Her fortalte børnene om, hvordan deres syn på de andre børns forskelligheder ændrede sig i løbet af opholdet. Det er uddrag fra disse postkort, momondo har samlet i filmen ”Dear Mom & Dad”.

- Vores undersøgelse viser, at 70 pct. af respondenterne mener, at tolerance og respekt for andre er blandt de vigtigste kvaliteter, børn kan lære derhjemme. Derfor er det også meget opløftende at høre børnene fra CISV-lejren fortælle, hvordan oplevelsen af at møde og tilbringe tid sammen med andre børn fra hele verden gav dem en bedre forståelse af andre nationaliteter og kulturer, siger Lasse Skole Hansen.

Unge er lydhøre

Ifølge Rachel Kuck, der er Doctoral Candidate ved University of Michigan School of Education og medlem af Educational Programmes Committee hos CISV International, er det en god idé at lære børn om tolerance og respekt i en tidlig alder.

Det kan nemlig være nemmere at bekæmpe fordomme blandt børn end hos voksne:

- CISV-ferielejren skaber fredfyldte og trygge rammer for børnene og giver dem mulighed for at udforske og eksperimentere med deres egne holdninger. Dette kan i bedste fald føre til, at børnene er mindre fordomsfulde end før, siger hun.

For at hjælpe med at udbrede budskabet har momondo også lavet gratis uddannelsesmaterialer, der er designet til at hjælpe børn med at forstå vigtigheden af gensidig tolerance og respekt.

Skoleaktiviteterne ”Equally Different” og ”Our colourful World” lærer børn, hvor nemt det er at anvende (og fjerne) mærkater og stereotyper, og du kan selv tjekke undervisningsmaterialer etc. ud på kampagnesitet.

Du kan se filmen, som momondo selv står bag i samarbejde med & Co. Productions, her:

Credits:

Instruktør: Mads Hemmingsen

Producere: Allan Stenild and Anders Toustrup Darre

Director of photography: Nicholas Bluff

Editor: Dennis Stenild

Colourist: Nurali Kushkov and Cameo

Music & sound design: Dennis Lee

Produktionsselskab: & Co. Productions