Det er altid svært at komme med en succesrig opfølger til et hit, hvad enten man er forfatter, band, instruktør eller sågar et reklamebureau.

Markante undtagelser for sidstnævnte er på internationalt plan Volvo Trucks’ Live Test-serie og herhjemme Spies Rejsers opfølger til Do it for Denmark, Do it for Mom.

Nu forsøger endnu en kampagne at gøre dem kunststykket efter. Denne gang gælder det Rådet for Sikker Trafiks ”Nederen Forældre”-kampagne, som & Co står bag.

En kampagne, der fik markant gennemslagskraft. Eksempelvis har over 30.000 meldt sig ind gruppen Nederen Forældre efter sidste års kampagne.

Samtidig har næsten halvdelen af den primære målgruppe på over en halv million forældre til 8-12-årige børn talt med deres børn om kampagnen, og mere end halvdelen synes, at kampagnen har gjort det nemmere at holde fast i, at deres barn skal have cykelhjelm på.

Fine resultater, der blandt andet indbragte kampagnen en Advertising Effectiveness Award.

Nederen er kærlighed

Nu er det så blevet tid til den svære toer. Thomas Christenson, kontaktchef hos & Co, betegner det som en svær case at følge op på.

- Men samtidig er det en fantastisk mulighed for at komme endnu tættere på kerneindsigten i kampagnen. Og den er jo, at det kan være hårdt at være nederen, men at man gør det, fordi man elsker børnene, lyder det i en pressemeddelelse.

Sådan opstod den nye titel, Nederen er Kærlighed, og idéen om at lave en ballade.

Derfor allierede det kreative senior-team hos & Co. og ophavsmænd til kampagnen, art director Rune Petersen og tekstforfatter Johan Køhler, sig med Søren Rasted for at få ham til at producere en pop-ballade som opfølger på sidste års rap, der havde Pharfar som musikalsk bagmand.

- Sangen og musikvideoen blev skrevet i et samarbejde mellem de kreative, Søren Rasted og Simon Bonde, som også har instrueret videoen, og igen i år er musikvideoen en del af en større kampagneindsats, som skal forene de nederen forældre i Danmark, siger Thomas Christenson.

- Vi glæder os enormt til at brede kampagnen ud gennem det næste lille år sammen med vores gode samarbejdspartner Orchestra, der igen i år er mediebureauet bag, slutter han.

Se den nye film - som U Itch I Scratch i øvrigt har produceret – her.