Nespresso i Danmark lancerede i sidste uge en ny kampagne, der går bag om produktionen af virksomhedens kaffe. I denne kampagne er George Clooney ikke foran kameraet som vanligt, men har lagt stemme til speaket.

Bæredygtig kaffeproduktion er egentlig ikke noget nyt, thi Nespresso har haft det som målsætning siden 2003, men nu skal indsatsen kommunikeres.

I den nye kampagne er Humberto, en colombiansk kaffefarmer, omdrejningspunktet. Og det er første gang, at Nespresso bredt fortæller om virksomhedens bæredygtighedsindsats i sin above the line-kommunikation.

– Kvalitet opnås ikke ved et tilfælde. Vores søgen efter den højeste kvalitet af kaffebønner har medført en række valg, fx etableringen af Nespressos AAA Sustainable Quality™-program, fortæller marketingdirektør Gitte Sarlvit fra Nespresso Danmark.

– I det program arbejder vi direkte med kaffefarmerne for at skabe bæredygtige landbrugspraksisser og øge kvaliteten af deres kaffe. Den indsats fortæller vi nu om for første gang i vores brede kommunikation.

Hun håber naturligvis, at kampagnen giver anledning til en øget dialog med forbrugerne om Nespressos arbejde med bæredygtighed.

Historien bag den nye kampagnefilm

I forlængelse af samarbejdet med lokale kaffefarmere i Colombia erfarede Nespressos kaffespecialister, at kaffebønnerne blev forarbejdet meget forskelligt fra farm til farm, hvilket gjorde det svært at garantere en ensartet høj kaffekvalitet.

For at løse denne udfordring gik Nespresso via AAA-programmet sammen med et lokalt kooperativ i den colombianske landsby Jardín og byggede en fælles kaffemølle.

Her kan lokale kaffefarmere i dag få deres kaffebær bearbejdet til kaffebønner, så kvaliteten af kaffebønnerne fra de forskellige farme lever op til de samme høje standarder.

– Den særligt gode historie er, at landsbyens mølle ikke blot er med til at sikre en høj kvalitet af den færdige kaffe, den er også med til at forbedre kaffefarmernes vilkår. Farmerne får nu en højere pris for deres kaffe, fordi kvaliteten af kaffebønnerne er forbedret, og de sparer tid, fordi forarbejdningen af kaffebærrene foregår ved møllen og ikke ude på de enkelte farme, slutter Gitte Sarlvit.

Kampagnen går under navnet ”The choices we make” og er skabt af reklamebureauet JWT i New York. Lanceringsfilmen blev første gang vist herhjemme lørdag den 30. september i udvalgte biografer landet over.

Kampagnen kommer til at løbe over de næste par måneder på TV, online, sociale medier, print og outdoor.

Repræsentanter for Rainforest Alliance kigger Nespresso over skulderen i arbejdet med bæredygtighed.

Se med her:

Vil du se en fremragende film for Rainforest Alliance, så se ”Follow the Frog” her: