Noa Noas nye kampagnekoncept Wear Your Story - skabt i samarbejde med Very - har Natasha Al-Hariri, dansk debattør med palæstinensisk-dansk baggrund, som frontfigur - og kommunikationen har i den grad skabt opmærksomhed omkring brandet.

Allerede inden den første kampagnefilm overhovedet blev lanceret på Noa Noa's Facebook-side var samtalen startet, da Natasha Al-Hariri selv delte et billede fra kampagnen på Facebook, hvor hun bl.a. skrev:

”Jeg er model for Noa Noa i deres kommende efterårskollektion, og hænger lige nu på plakater overalt i det ganske land. Og så selvfølgelig i den ene uge, hvor jeg er ude af landet! Tak for alle de billeder i har sendt! Fra Silkeborg til min hjemstavn, Hellerup.”

Med over 100 delinger og over 3.500 reaktioner på Natasha Al-Hariri eget opslag fik kampagnen dermed allerede inden start vind i sejlene (se opslaget længere nede i artiklen).

I sidste uge kom hero-filmen på Facebook, hvor den i skrivende stund nærmer sig de 100.000 visninger på Facebook - og i går aftes blev kampagnen omtalt i et langt indslag på DR’s Aftenshowet, hvor Natasha Al-Hariri selv var i studiet for at fortælle om arbejdet og formålet med kampagnen. Og om hvorfor hun har valgt at være med.

Udfordring af stereotyper

I indslaget, som du kan se sammen med hero-filmen under artiklen, siger Natasha Al-Hariri bl.a. at det for hende har handlet meget om repræsentation og udfordring af model-stereotyper - og det har hun fået mange positive reaktioner på:

- At træde ud af metroen og se en kvinde, der bærer tørklæde, reklamere for almindeligt tøj, det er ern stor oplevelse. Mange vil sige ja ja, det er jo bare en reklame, men det er det altså ikke for rigtig mange, som aldrig ser sig selv repræsenteret. Der er det er stort skridt, siger hun bl.a. i indslaget.

Men vil Noa Noa selv med konceptet?

Det fortæller Anne Marx, der er Head of Marketing hos Noa Noa:

- Vores hensigt er at skabe samtaler, ved at fremhæve kvinder som gør op med en række forestillinger og normer. Og vi synes, at Natasha Al-Hariri er et rigtig godt eksempel på, at man er nødt til at tage stilling til, hvem man er, og hvad man står for, for at kunne leve sit eget liv.

Konceptet ”Wear Your Story” er med andre ord en hyldest til kvinder, der - som Noa Noa selv formulerer det på hjemmesiden - ”bærer deres historier med stolthed og bruger dem til at inspirere andre. Kvinder, hvis historier og erfaringer giver tøjet karakter”.

Uden for stregerne

Formålet med konceptet var således ikke kun at præsentere Noa Noa i en mere naturlig kontekst ved at bruge rigtige kvinder i stedet for modeller - i disse modeuge-tider - men i høj grad også at starte samtaler om de historier, der gør mennesker til meget mere end det, man kan se på overfladen.

I skrivende stund er kampagnefilmen med Natasha Al-Hariri i gang med at runde 100.000 views på Noa Noas Facebook-side, og med gårsdagens indslag på DR TV er der da også tilfredshed at spore hos Very.

- Denne kampagne bekræfter os i, at hvis kunder er modige og tør bevæge sig uden for stregerne - og i stedet tager afsæt i forbrugernes egen virkelighed i stedet for den virkelighed, de så gerne vil skabe for målgruppen - så giver det opmærksomhed. Fordi de træder ind i et felt, som folk allerede taler om, siger bureauets grundlægger og direktør, Thomas Bjerg.

Du kan se DR’s indslag her - og Noa Noas nye reklamefilm herunder.