Ikke mindre end fire ud af 10 nordiske CMO’er bruger i dag aktivt kunstig intelligens for at forbedre kundeoplevelsen.

Det fremgår af en ny undersøgelse foretaget af Goldsmiths University på vegne af softwareselskabet Adobe.

Her er søgelyset rettet mod såvel forbrugere som CMO’er fra fem europæiske regioner, og formålet er at kortlægge virksomheders brug af kunstig intelligens.

Rapporten slår også fast, at CMO’er fra Norden er længst fremme inden for AI, da næsten 100 pct. svarer, at de er opmærksomme på det potentiale, den nye teknologi har for deres arbejde, mens det blot er tilfældet for ca. 66 pct. i de øvrige europæiske regioner.

- Rapporten bekræfter billedet af, at vi er en relativt digitaliseret region i Norden. Samtlige af de adspurgte CMO’er har kunstig intelligens på radaren, og vi kan se, at en række af de store nordiske virksomheder allerede i dag fx benytter vores Sensei-løsning til at forbedre deres digitale kampagner, siger Franck Attia, der er nordisk direktør for Adobe Experience Cloud.

Husk nu mobilen

Derudover er det interessant at bemærke, at 71 pct. af de adspurgte marketingprofessionelle selv mener, at de gør onlinehandel let og problemfrit, men det fremgår også, at blot 58 pct. har gjort alle deres tjenester tilgængelige på mobile enheder.

- Ti år efter iPhonens lancering er det overraskende, at der fortsat er brands, der sondrer mellem mobile enheder og web. I en tid, hvor kundeloyalitet er forbundet ikke kun med værdier, men også med selve købsprocessen, er det risikabelt for brands, hvis forbrugere bliver tvunget til at skifte platform, hvis de har behov for at købe noget, siger Frank Attia.

Forbrugerne efterlyser transparens

Et andet interessant tal fra undersøgelsen er, at seks ud af ti af de adspurgte forbrugere er loyale overfor brands, der udvikler personaliserede tjenester til dem.

Men samtidig kan man se, at en endnu større andel af forbrugere, nemlig tre ud af fire (76 pct.), efterspørger gennemsigtighed fra brands om, hvordan de  bruger forbrugeres data, hvilket er et billede på den nye forbrugerkulturs højere og højere krav til virksomhedernes behandling af data.

Du kan selv læse rapporten her