Spørgsmål: Hvad gør du, hvis du skal på to dages konference i Amsterdam for at holde dig opdateret på tech-trends, men ikke kan få passet dine små børn?

Svar: Du tager dem da bare med. Så kan du søge viden og netværk, mens uddannet personale underholder de små.

Sådan er mindsettet hos tech-konferencen The Next Web, som altså i år også tilbyder børnepasning.

Konferencen slår for 12. gang i træk portene op i Amsterdam i morgen, og det vil igen være et centralt omdrejningspunkt for de nyeste trends inden for teknologi, start-ups og disruptive virksomheder og personligheder. 

I år er deltagerantallet steget til 12.500, og konferenceområdet er udvidet til det dobbelte. Selvom arrangørerne lover at holde fast i kulturen og forsikrer, at konferencen minder mest om en stor festival med vennerne, er jeg som loyal fan spændt på at se, om det faktisk er muligt i den skala.

Fokus på start-ups

I år tilbyder The Next Web seks indholdsspor. Et spor hedder ’Matchmaking’ og kan vel bedst beskrives som et ”Start-up møder investor”-dating spor.

Et andet hedder ’Workshop Area’, og det er et ”Hvordan kan vi hjælpe dig videre, kære Start-up”-førstehjælps-spor.

Og så er der ”Battle of the Start-up”-sporet, der er en gladiator-lignende scene, hvor start-ups kæmper mod hinanden i bedste Mad Max terror dome stil med tilskuerne siddende langs siderne.

Det skal nok blive underholdende.

Digitalt stjernestøv

For alle os, der ikke definerer os som start-ups, er der tre indholdsspor med mere etablerede spillere.

Et Digital Innovation-spor, hvor tech-kendiser som Ray Chan, manden bag humorsitet 9GAG, Imran Khan (Snapchat) og David Krap (Tumblr) kaster stjernestøv og anekdoter af sig.

Et Media & Marketing-spor præsenterer keynotes, der spænder fra Mike Quigley (Niantic Pokemon Go) over Lucie Greene til Henry Daw (UI/UX Sound specialist), som alle sætter innovation, AI og strategi i højsædet.

Længslen efter ahh-moments

Der, hvor jeg vil spidse ører, er især det spor, der hedder Entrepreneurship & Talent, hvor Ryan Hoover fra Producthunt, James Williams fra Time Well Spent og Althea Erickson fra Etsy alle sætter fokus på, hvordan digitale platforme ændrer vores verden og måde at interagere på, og samtidig sætter spørgsmålstegn ved vores evige higen efter opmærksomhed - det vi hos We Love People kalder ”ahh-moments”.

Alle indlæg er short & sweet – dvs. maks. 20 minutter, så over to dage bliver det til en masse viden. Vi er klar til at suge til os – men lader dog de små blive hjemme.