De fleste har set det: Føreren af bilen foran eller til højre sidder med næsen og koncentrationen dybt begravet i mobilen i stedet for at holde øje med trafikken. 

Men nu skal det være slut, mener de hos Audi i Sverige, som sammen med reklamebureauet Åkestam Holst har fået en snedig idé: I stedet for at bede bilisterne om at lade være med at bruge mobilen, så beder de simpelthen ejerne af websites i hele verden om at hjælpe.

Det kan de gøre ved at installere en lille kode-snip – Audi Safety Code – på sitet. En kode som ved hjælp af GPS-teknologi simpelthen vil ”låse” sitet for kørende bilister.

Og ifølge forskningen, så er ”rat-surfing” faktisk et reelt og ikke ubetydeligt problem: Tal fra WHO siger, at man har fire gange så stor risiko for at blive involveret i en trafikulykke, hvis man benytter sig af mobilen, mens man kører bil.

Ny lov på vej

Den konkrete anledning til, at det netop er Audi i Sverige, der går ud med ideen, er, at svenskerne til februar implementerer en ny lovgivning, som reelt forbyder ”rat-surfing”.

Og ifølge en måling, som Audi har gennemført i samarbejde med YouGov, er der god grund til, at politikerne ”hinsidan” er kommet på dén idé: Ifølge målingen siger 47 procent at svenskerne, at de bruger deres mobil, mens de kører bil.

Samtidig viser målingen at næsten halvdelen af svenskerne mener, at det ville være på sin plads, hvis website-ejerne også selv gjorde en indsats for at forhindre ”rat-surfing”, og det er altså netop dé, Audi nu lægger på til med den lille kode.

Ifølge Audi kan kode-snippen lægges ind i et hvilket som helst websites script, hvor den ved hjælp af GPS-teknologi går ind og analyserer samtlige besøgendes position og bevægelse. OG bevæger man sig med mere end 20 km i timen, vil sitet blive blokeret for brugeren.

Fortsætter indsatsen

Og Audi agter at holde liv i koden, også efter loven er trådt i kraft:

-  Sikkerhed er et nøgleord for Audi, og vi arbejder konstant på at udvikle systemer, der kan sikre og forbedre sikkerheden for vores bilister. Vi er meget positive over for lovændringen, men omvendt tror vi ikke på, at den nye lov vil ændre på folks adfærd med et trylleslag. Så vi beholder koden på vores site, også efter at loven er trådt i kraft, siger Tom Hedström, der er  markedschef hos Audi i Sverige, i en presseudtalelse.

Du kan læse mere om Audi Safety Code her - og se en film om opfindelsen herunder.

Fra Åkestam Holst er det Magnus Jakobsson, der er Creative Director på projektet, mens Michal Sitkiewicz og Eva Wallmark er Art Directors.