Skål i snaps til påskesilden og skål i snaps til julefrokosten: Gennem generationer har de nordiske akvavitter været en del af frokostbordene til påske og jul, men nu går Aalborg Akvavit nye veje.

Målet er at sætte den klassiske nordiske drik i scene i forbindelse med cocktailkulturen, der gennem en periode har været i kraftig fremgang, og derfor har brandet - sammen med det kreative bureau Patchwork - allieret sig med de to bartendere Nick Kobbernagel Hovind fra Ruby og Lidkoeb og Hardeep Singh Rehal fra Blume.

De to erfarne, københavnske bartendere er blevet bedt om at give deres personlige bud på en cocktail, hvor Aalborg Akvavit indgår som ingrediens, og det er tilsyneladende noget, der interesserer danskerne.

De tre kampagnefilm er via Facebook blevet distribueret til en målgruppe af storbybeboere i alderen 25-45, plus at et retargeting annonceringsflow har sikret at de, der har indikeret interesse for filmene, er blevet eksponeret for kommunikation af mere taktisk karakter.

Og Morten Wilms, brand manager hos Arcus, der ejer Aalborg Akvavit-brandet, ser gode muligheder for at øge interessen for akvavit i mere utraditionelle sammenhænge:

- Det er jo langt fra første gang, vi prøver at bruge akvavit i cocktails, men det er et langt og sejt træk at iscenesætte de klassiske nordiske akvavit-brands i en kontekst, som typisk ejes af store internationale spiritusmærker. Mange har svært ved at se akvavitten i den sammenhæng, men jeg tror de fleste bliver overbevist, når de første gang smager en lækker akvavitcocktail, siger han.

En kræsen målgruppe

Hos Patchwork siger strategisk planner Morten Staghøj om ideen med at inddrage professionelle bartendere:  

- Når vi i kommunikationen benytter to ekstremt dygtige bartendere, der er influenter i en relativ kræsen målgruppe, så handler det naturligvis om at låne af deres troværdighed. Og når man ser de flotte film, tror jeg en del af den skepsis, man måtte have over for det at bruge nordisk akvavit som en ingrediens i sine cocktails, forsvinder som dug for solen, siger han og tilføjer:

- Tiltaget har været et skridt i retning af at tage Aalborg Akvavits indsats på social media til næste niveau. Kort sagt er devisen, at vi skal lave færre produktioner med større værdi og potentiale.

Og foreløbig går det jo meget godt: Alene den første af kampagnens tre film er blevet set flere end 200.000 gange på Facebook og som helhed performer kampagnen ifølge bureau og kunde særdeles tilfredsstillende.

Se den første film her - efterfulgt af yderligere to signaturfilm med de to bartendere.

 

Hardeep

 

Nick