For omkring et år siden kunne reklamebureauet Zupa glæde sig over, at have vundet en bureaukonkurrence om at udvikle en ny brandplatform til fagforeningen FOA.

Sideløbende med den opgave har bureauet løst en række andre opgaver for FOA, herunder bl.a. en rekrutteringskampagne, samt en mere politisk orienteret kampagne, der satte velfærden på dagsordenen op til valget. Men nu er den nye brandplatform på plads - herunder det nye brand promise: Sammen gør vi forskellen.

Og den første satsning, der netop har set dagens lys, har allerede taget godt fat: Kampagnefilmen Det du gør har på bare en uge fået over 125.000 views.

Først ville vi revolutionere...

Den 30 sekunder lange reklamefilm med titlen Det du gør er bygget over en børneremse, de fleste af os kender.

I filmen ser vi bl.a. portøren, der vinker farvel til patienten på sygehuset, og køkkenlederen, der sender en flok glade børnehaveunger videre - og en masse andre af de mange gode mennesker, som hver dag arbejder for at holde velfærdssamfundet i gang.

Jesper Thomsen, der er kreativ direktør og partner his Zupa, fortæller, at udviklingsarbejdet, der ligger til grund for brandplatformen, har involveret en væsentlig del af organisationen, og at der i den allerførste fase var meget vidtgående planer:

- Jeg vil gerne indrømme, at vores indledende tanker handlede om at revolutionere FOA. Både som brand og i forhold til deres konkrete ydelser og den løbende dialog med medlemmerne. Men jo bedre vi forstod organisationen og den viden, FOA og LO har om deres medlemmer og potentielle medlemmer, des klarere blev det, at fællesskabet - og den styrke det repræsenterer - fortsat er den vigtigste drivkraft for både eksisterende og potentielle medlemmer.

Bygger på medlemmerne

Kampagnen, der handler om anerkendelse, er således også forankret i en medlemsundersøgelse udført af LO - en undersøgelse, der bl.a. konkluderer, at de ansatte i fag, der organiseres af FOA, ikke føler, at deres job bliver tilstrækkeligt anerkendt i andre dele af befolkningen.

En af dem er sosu-assistent Helena Mikkelsen, der arbejder i hjemmeplejen i Hjørring Kommune, og som selv er et blandt flere medlemmer, der optræder i den nye kampagnefilm.

Til FOA’s hjemmeside siger hun:

- Det er rigtig fint, at der bliver sat fokus på anerkendelse. Det er ærgerligt, at vi bliver set på som dem, der - ja, undskyld mit udtryk - kun vasker røv. For det handler bare om så meget mere. Det vil man jo kunne se på nogle af de øjeblikke fra filmen. Når man ser, at jeg har øjenkontakt med en borger, og der er den der gensidige respekt og nærvær i blikket.

Også hos FOA’s marketing og kommunikationsansvarlige er der tilfredshed med den nye brandplatform og kampagne:

- Da vi briefede Zupa på opgaven, var vi godt klar over, at der var mange krav til eksekveringen. Vi ville gerne bredt ud med vores nye platform og brandløfte. Samtidig skulle kampagnen handle om noget så svært håndgribeligt som anerkendelse - og så havde vi et konkret ønske om at bruge vores medlemmer i selve eksekveringen. Det synes vi, Zupa har løst rigtig flot med kampagnen Det du gør, der lige er gået i luften, siger Pia Harbo, der er marketingansvarlig i FOA.

Hun suppleres af informationschefen i FOA, Jens Jørgen Krogh:

- Kreative greb har det ofte med at forsimple tingene. Men i dette tilfælde har det været en øjenåbner for os med den ultrakorte kampagnetitel Det du gør. Det resultat er vi mere end 110 procents tilfredse med, siger han.

Fortsætter arbejdet

Indsatsen fra FOA rummer - ud over kampagnefilmen - en løbende dialog via Facebook samt aktivering af en række af FOA’s egne medier.

Ud over eksponering på digitale og sociale platforme - herunder foa.dk og på FOA’s Facebookside - vil filmen Det du gør også være at finde i landets biografer til og med den 8. december.

For Zupas vedkommende rummer den kommende tid i øvrigt mere fagforenings-arbejde: Bureauet har således også LO’s fordelsprogram, LO-Plus, på kundelisten - et samarbejde, der indtil videre er resulteret i en større TV-drevet kampagne, og lige nu er parterne i gang med at optimere LO Plus’ digitale tilstedeværelse.

Se FOA’s film - der er instrueret af Uffe Truust - her.