I mange europæiske lande er julefilm noget, voksne venter på med samme iver, som nisserne venter på risengrøden. Julefilmen fra John Lewis er en af de ypperste eksempler.

I Danmark forsøger BR-kæden sig med en film i år, der at knytter en større emotionel værdi til brandet og styrker fællesskabsfølelsen mellem børn og voksne til jul.

Det sker ved at fokusere på BR’s Ønskebog, der år efter år er dumpet ind gennem brevsprækken i de danske hjem. Og sammen med Konstellation & Republica har BR skabt konceptet ”Fælles om følelsen”, der skaber et eventyr rundt om ”Ønskebogen”.

Susanne Lund, CEO på Konstellation & Republica siger:

– For teamet har det været noget ganske særligt at få lov til at arbejde med et brand, som gennem generationer har tændt julelys i øjnene på børnene. Man bliver jo næsten som barn igen, når man får Ønskebogen i hånden.

Historisk touch tænkt ind i filmen

Anne Britt Nyegaard, Senior Marketing Manager hos BR tilføjer:

– Vi har valgt at give ønskebogen ekstra værdi for den travle familie ved at tilbyde et hyggeligt eventyr, som skal opfordre familien til at samles om højtlæsning. Selvfølgelig skulle vores allesammens Fætter BR være med i historien, og sammen med en frisk nissepige bliver der sat gang i juleløjerne.

– At nissepigen hedder Edith og er navngivet efter Edith Rasmussen, som sammen med Børge Rasmussen var medstifter af BR, er kun en ekstra finurlig krølle på historien.

Ønskebogen er i forvejen legendarisk læsestof op til jul, så derfor er den omdrejningspunktet i kommunikationen både digitalt og på TV.

Indsigten i reklamefilmen er, at børn kan være ret insisterende, når de gerne vil have deres ønsker opfyldte. Det er en universel indsigt, som de fleste forældre kan nikke genkendende til, og i reklamefilmen er den blevet dramatiseret.

Produktionsselskabet bag er Playground Production, og filmen kan du se her: