Muskelsvulmende, tatoverede dørmænd, der sørger for, at festglade danskere sorteres til eller fra foran diskoteker og klubber – og mænd med hunde, der går rundt med lommelygter og store nøglebundter.

Virkelighed, fordomme – eller for mange amerikanske film? I hvert fald vil Vagt- og Sikkerhedsindustrien (VSI) nu gøre op med en stereotyp fortælling om branchens løsninger og kompetencer, og det sker med en kampagne, der starter i dag.

Indsatsen rammer en lang række forskellige platforme – herunder en kampagnefilm, et case- og et mytedræberkatalog samt aktiviteter på LinkedIn og Facebook.

Og brancheforeningen, der hører under Dansk Industri, vil med kampagnen ikke bare ændre danskernes syn på vagt- og sikkerhedsvirksomheder, men også fortælle om de mange teknologiske løsninger, branchen benytter sig af.

Avanceret udstyr

- Hvis jeg skal sige det lidt firkantet, så tror jeg, at mange danskere har en forestilling om, at en vagt enten er en dørmand i nattelivet eller en mand med sin hund. Og selvom det er en del af branchen, så er branchen meget mere end blot det. Vores medlemsvirksomheder arbejder hver dag med teknologiske sikkerhedsløsninger, der sikrer tryghed og sikkerhed for tusindvis af danskere og ansatte i hele Danmark, , siger formand for VSI, Tom Laursen.

Kampagnefilmen, som du kan se under artiklen, viser de mange forskellige opgaver, som de ansatte løser - både ved at være fysisk tilstede med vagter og gennem avanceret teknologisk udstyr.

Man møder blandt andet en billetkontrollør i en bus, en vagtansat som går rundering på DTU og en ansat ved en værditransport. Og man præsenteres for teknologiske systemer og tyverialarmer, som er med til at skabe sikkerhed hver dag.

Også på plejehjem

- Vi vil gerne fortælle danskerne, at branchens opgaver spænder meget bredt. Vi er en branche, som eksempelvis står for sikkerheden af værker på kunstmuseer, sørger for at danske havne overholder internationale standarder og vi bistår ansatte på plejehjem med at sikre, at den ældre tager sin medicin og hjælper de ansatte med tunge løft, siger Tom Laursen og tilføjer:

- Vi vil gerne vise den alsidighed af opgaver, som branchen løser og som danskerne møder i deres hverdag – ofte uden at lægge mærke til, at det er en vagt fra en privat virksomhed, der bærer uniformen.

Kampagnen skydes i gang i dag med kampagnefilmen, og man kan følge med på både LinkedIn og Facebook.

Derudover består kampagnen af et case-katalog og et mytedræberkatalog, infografikker, en befolkningsundersøgelse og en række historier, der løbende bringes i relevante medier.

Se filmen her – credits under filmen.

Credits

Bureaupartner: Primetime Kommunikation

Kontaktansvarlig: Casper Hyldekvist

Kommunikationsrådgivere: Nanna Elming, Emilie Wetterstein & Mads Brenøe Lange 

Filmproduktionsselskab: Grow Productions

Filmproducer: Niklas Frost