Hvad er værst? At man går i kikset tøj, har en utrænet krop eller slider med dårlig mundhygiejne?

Svaret er det sidste, hvis man er ung, konkluderes det i en undersøgelse foretaget af Grenå-bureauet KK Marketing, som har specialiseret sig i online markedsføring rettet mod unge under 30.

Af undersøgelsen fremgår det, at 80 pct. af de unge ser problemer med gebisset som det største turnoff af alle, hvorfor det også er tankevækkende, at næsten halvdelen (44 pct.) af årgang 1996 ifølge en undersøgelse foretaget af Danske Regioner holdt op med at gå til tandlæge, da de røg ud af skoletandplejeordningen.

- Det er klart, at når de unge har stor motivation for at have god mundhygiejne og tandpleje, men alligevel ikke kommer af sted til tandlægen, når de stopper i den kommunale skoletandpleje, så har både offentlige myndigheder og private tandlæger en stor udfordring og opgave, siger Lonny Jensen, kampagnekoordinator fra KK Marketing.

- Her mener jeg, at man især glemmer den digitale kommunikation og overser, at mobiltelefonen er den vigtigste, og tæt på eneste, platform, der dur, når man skal nå de unge under 26 år, fortsætter hun.

Bejler til danske tandlæger

Derfor har bureauet, noget utraditionelt, udarbejdet en grydeklar kampagne, #Tørduladevære, som de nu bejler til landets mange mindre tandlægeklinikker med.

Kampagnen består af fem reklametegnefilm tilpasset Facebook – man vælger én film, der så skræddersyes afsenderen – hvori der sættes fokus på de væsentligste årsager til, at de unge ikke går til tandlæge.

Reklametegnefilmene distribueres derefter målrettet til unge på 17-25 år i hver enkel kliniks lokalområde, men den kan også indgå i fx lokale biografer og på klinikkens egen hjemmeside etc. 

Og prisen? Jo, kampagnen koster som udgangspunkt 1.200 kr. om måneden inkl. 1.000 visninger. Vil man bredere ud, koster det ekstra.

- Jeg tror, at mange offentlige myndigheder bruger deres kampagnemidler alt for konservativt og primært satser på traditionelle kanaler, og de fleste tandlægeklinikker er små enkeltmands- eller partnerejede virksomheder uden specialkompetencer inden for de nye markedsføringsværktøjer.

- Samlet set betyder det, at mange unge ikke helt forstår værdien af det regelmæssige tandlægeeftersyn, når de først selv skal til at betale. Derfor har vi udviklet en løsning, der gør let for den enkelte tandlæge at nå de unge i lokalområdet via sociale medier på mobilen. Målet er, at få flere unge til at gå regelmæssigt til tandlæge efter de er fyldt 18, slutter Lonny Jensen. 

Den omtalte analyse er gennemført i juni 2018 på Facebook og rettet mod unge mellem 18 og 26 år i hele landet.

I alt 600 deltog i undersøgelsen, som du kan læse mere om på kampagnesitet, hvor tandlæger også kan tilmelde sig kampagnen.