I går gik den danske ovenlysproducent Velux i luften med en tankevækkende onlinefilm på tværs af Europa og Nordamerika.

Heri slår Velux overhovedet ikke på ovenlysvinduernes egenskaber, men derimod fortælles en gribende historie om de skjulte farer ved dårligt indeklima.

Det bliver et større og større problem i en tid, hvor mange tilbringer 90 pct. af tiden inden døre.

Det tal stammer fra et studie baseret på masser af research og videnskabelige afhandlinger, som Velux’ nye kampagne, The Indoor Generation, er bygget op omkring.

Purpose & content

Der er tale om en solid omgang purpose-dreven content marketing, hvor Velux i sidste ende får sig positioneret sig som et brand, der kan sikre forbrugerne mere luft og lys i boligerne.

Hvorfor har I valgt den tilgang?

- Det gør vi først og fremmest, fordi vi har noget vigtigt at sige, fortæller Lisbeth Meng Collignon, der er Senior Director, Market Communications, hos Velux.

- Vi mener, at vi har et ansvar for at gøre opmærksom på problemstillingen, og samtidig åbent og ærligt kommunikere, at vi ikke har en fiks og færdig løsning på den. Men vi kan bidrage med masser af gode råd via kampagnesitet, fortsætter hun.

Travle Community Managers

Velux beskæftiger sig oftest med B2B-kommunikation, hvor budskaberne er målrettet fx byggemarkeder og håndværkere. Denne gang er det dog rent B2C, og det er der en god grund til.

- Vi vil sætte sundhed, dagslys og indeklimaet på agendaen, så denne gang taler vi til forbrugerne i øjenhøjde, siger Lisbeth Meng Collignon, der også kan fortælle, at Velux’ Community Managers har haft masser at se til siden i går morges, hvor Velux’ nye film gik i luften.

- De har haft travlt, og vi er ovenud tilfredse med modtagelsen af filmen. Det tyder på, at vi har ramt rigtigt, siger Lisbeth Meng Collignon.

Millioner har set med

Og det kan der være noget om. I skrivende stund er kampagnefilmen i hvert fald blevet vist over 3,3 mio. gange på Facebook, mens tallet er knap 600.000 på YouTube.

Lisbeth Meng Collignon glæder sig især over at kampagnen og filmen – som reklamebureauet & Co. står bag og Bacon har produceret – formår at engagere seerne.

- En ting er visninger, og dem er vi glade for, men det er det store engagement, filmen har skabt, med masser af diskussioner og positive kommentarer, som vi er mest tilfredse med, siger Lisbeth Meng Collignon.

Hun kan også fortælle, at der kommer en tv-reklame, som tager afsæt i ”The Indoor Generation”, mens hero-filmen udelukkende kører online, hvor den hjælpes ud over ramperne af Oath.

Se (eller gense) filmen her:

Credits:

  • Annoncør: Velux Group
  • Bureau: & Co.
  • Produktion: Bacon
  • Instruktør: Martin de Thurah
  • Media: Oath