Der var ikke kun på antal indsendelser, at Skandinaviens største pris for innovation og kreativitet, Creative Circle Awards, havde vokseværk i år.

Der kom også to nye kategorier til, Creative Effectiveness og Creative Impact, og nu er juryen - en særdeles kompetent og tværfaglig en af slagsen, sat sammen af skarpe strateger, annoncører og kreative - klar med finalisterne i de to kategoriers premiere-år.

Og lad os bare med det samme afsløre, at fem cases er videre til finalen: Tre i Creative Effectiveness og to i Creative Impact.

De fem cases fordeler sig på fire bureauer, således at Robert/Boisen & Like-minded med Gobsmack som partner tager to finalepladser - begge i Creative Effectiveness.

Den tredje finaleplads i Creative Effectiveness er gået til Brandhouse, mens to bureauer deler de to finalepladser i Creative Impact: Det drejer sig om Mensch og Kommunikationsbureauet København.

Effekt og kreativitet
De fem finalister er valgt ud på basis af blot 10 indsendte cases, og det lyder måske ikke af meget, men dels er der tale om debut-kategorier - og dels stilles der helt særlige krav til de indsendte cases:

Juryformand Niels Heilberg forklarer om Creative Effectiveness-prisen:

- Sidste år blev Postens DM Pris (og i øvrigt Danmarks ældste pris) en del af Creative Circle Award, og i den sammenhæng etablerede vi Creative Effectiveness som vores bevisførelse for, at kreativitet virker. Til forskel fra mange andre effektivitetspriser, skal indsendelser til Creative Effectiveness være arbejder, som tidligere har været shortlistet i en Creative Circle Awards-kategori, siger han og tilføjer:

- På den måde sikrer vi os, at arbejdet allerede har bevist sit høje kreative niveau og lever op til vores målsætning om at inspirere og højne den kreative standard inden for disciplinerne Advertising, Design, Digital og Direct.

Det er jo første år, I bedømmer kategorien - er der særlige forhold, der skal tages højde for i en sådan situation?

- Ja, det er der, og derfor havde vi også gjort det muligt at indsende arbejder, der daterer helt tilbage til 2014 og op til CCA 2016, i alt tre år. Men til næste år er det nok, at arbejdet har været shortlistet et enkelt år, og kampagnen behøver kun at have kørt et enkelt år for at komme i betragtning. Og så skal man naturligvis kunne dokumentere sin kampagnessucces, hvilket alle indsendelserne gjorde til fulde i år. Faktisk var rapportering imponerende homogen, selv om resultater ofte afrapporteres meget forskelligt.

Sankt Peter - og kasseapparatet
Creative Impact adresserer ligesom den nye Effectiveness-pris en udvikling, man også har set ved bl.a. Cannes-festivalen og ved D&AD: At annoncører skal ville andet og mere end blot at sælge produkter.

Eller som juryformand for Impact, Thomas Kolster, forfatter til bogen Goodvertising og ekspert i bæredygtighed og i kommunikationen omkring den, siger:

- Impact er jo en spritny kategori for Creative Circle og her er et enormt potentiale for at se kreativiteten få flyvehøjde og sprænge de gænge rammer. Og vi håber selvfølgelig at flere ikke bare tør bevise deres kreative værd, men også demonstrere hvordan vi som branche kan komme med løsninger til nogle af samfundets store udfordringer - fra klima til social ulighed.

Om de shortlistede cases ved dette års debut for kategorien, siger Thomas Kolster:

- Impact skal ikke ses som en non-profit eller hippie-pris, men tværtimod være startskuddet til at vise at virksomheder og organisationer, som vælger at gøre en forskel for mennesker og miljø, ikke kun bliver belønnet hos Sankt Peter, men også ved kasseapparatet. Og det beviser årets indsendte arbejder bestemt. 

Kåres allerede 8. maj
Og en vurdering af de indsendte cases i Creative Effectiveness? Niels Heilberg får det sidste ord.

- Det var en række særdeles imponerende arbejder, hvor af flere brillerede ved at have eksisteret i en årrække og havde skabt helt fantastiske resultater, samtidig med at de har måttet genopfinde sig selv år for år. Niveauet var skyhøjt, så det var en udfordring at identificere en klar vinder. Det lykkedes dog, og der skal lyde en stor tak til indsenderne og især til en konstruktiv og professionel jury.

Vinderne af Creative Effectiveness og Creative Impact til årets Creative WORKS den 8. maj, altså 11 dage før Creative Circle Awards-festen - og vi skal hilse fra arrangørerne, at sige, at antallet af billetter er fordoblet i år, så der skulle være gode muligheder for at deltage, hvis man er hurtig.

Og her er de så - de fem stærk finale-cases - efterfulgt af et par opsamlings-tal fra dette års shortlister.

Se de fem finalister hos Creative Circle Awards her.

Creative Effectiveness

- Brandhouse med Return on Emotion for Interflora

- Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack med Did it for Denmark, Mom and Spies for Spies Rejser

- Robert/Boisen & Like-minded/Gobsmack med The Valentine Experiment for Athon Berg

Creative Impact

- Mensch med Beercycling - Simpelthen en pissegod ide for Landbrug & Fødevarer

- Kommunikationsbureauet København med Lille land, stort hjerte for Danmarks Indsamling.

Creative Circle Award 2017 - i tal

Antal indsendelser - 928

- Advertising - 425

- Digital - 127

- Direct - 48

- Design - 98

- Creative Effectiveness/Impact - 10

- YCCA - 220 (fordelt på 4 kategorier)

Antal shortlister - 213

- Advertising - 81

- Digital - 43

- Direct - 18

- Design - 37

- Creative Effectiveness/Impact - 5

- YCCA - 29 (fordelt på 4 kategorier)

De mest shortlistede bureauer

- UncleGrey - 16

- Robert/Boisen & Like-minded (med Gobsmack) - 15

- &Co. - 15 (heraf tre med Bacon)

- Hello Monday - 12 (heraf en med Konform)

- Hjaltelin Stahl - 6

- The Orbit Agency - 6

- Konstellation & Republica - 6

- DDB Copenhagen - 6

- CP+B Copenhagen - 6

- Brandhouse - 6 (heraf en med Bacon og en med Bessermacher)

De mest shortlistede annoncører

- Trygfonden - 8 (med tre forskellige forretningspartnere)

- Spies Rejser - 7

- momondo - 5

- Interflora - 5

- CMore - 4

- Weber - 4

- Waoo - 4

- McDonalds - 4

- Visit Faroe - 4