Det booster nok de færreste mænds testosteron-niveau, når den smarte, hurtige bil må ofres til fordel for en børnecontainer på familieidyllens hellige alter. 

Den indsigt har Opel Danmark taget med sig ind i en ny digital kampagne, ”Ride Comfortably by Opel”, der skal lancere bilbrandets ny stationcar, Astra Sports Tourer, herhjemme. Lanceringskampagnen handler derfor ikke om nye features, benzinøkonomi og konkurrencedygtige priser, men derimod om testosteron, mænds underliv og en ventileret underbuks.

Ja, du læste rigtigt, og der er skam mening med galskaben, lyder det fra Lukas Lund, senior kreativ hos UncleGrey, der er det kreative bureau bag kampagnen.

- Vi gik til opgaven med den indsigt, at det kan føles overvældende for mange mænd at købe en stationcar. Det er jo næsten som et overgangsritual, hvor de går fra ung til voksen. I manges øjne symboliserer en stationcar mere ansvar, modenhed og familiefar end fart, vildskab og playboy, siger han.

Lavt testosteron-niveau

Idéen til kampagnen udsprang af en samfundsudvikling, som Opel Danmark – med et kraftigt glimt i øjet – forsøger at sætte fokus på.

Nemlig at en tidligere undersøgelse fra et dansk hospital, har vist, at danske mænd tilsyneladende har mindre af det mandlige kønshormon i dag end for 50 år siden.

- Dét at danske mænd har udfordringer med deres testosteronniveau, er interessant at koble sammen med det overgangsritual, som en mand oplever ved køb af en stationcar. Det sidste han, og hans selvtillid, har brug for, før han træder ind i en stationcar, er mindre af sit mandlige kønshormon, siger Carl Angelo, som er den anden kreative part på opgaven hos UncleGrey.

- Derfor besluttede vi os for at lancere et par ”testosteronvenlige underbukser”, skabt med nogle af de samme features som Astra Sports Tourer, og på den måde bogstaveligt talt give danske mænd, og deres manddom, noget tiltrængt støtte, siger han.

Underbukserne er gratis og hedderRide Comfortably by Opel -  The Astra Sports Tourer Collection”.

Underbuks med ventilation

De er angiveligt designet med inspiration fra tysk bildesign og danske lingerieksperter, hvorfor underbuksernes vigtigste features – komfort, ventilation og design – er de samme som nogle af de vigtigste features i den nye Astra Sports Tourer, lyder forklaringen.

- Vi håber, at vi med denne kampagne kan skubbe lidt til både opfattelsen af, hvad det vil sige at købe en stationcar, men også opfattelsen af, hvem Opel er som brand, siger Peter Jurland, marketingdirektør for Opel Danmark.

- Opel har rykket sig gevaldigt over de sidste par år og ligger nu på en flot 5. plads i Danmark. Derudover, så har den nye Astra Sports Tourer vundet både prisen for Årets Bil i Danmark samt Europa. Den selvtillid, dét bringer med sig, smitter også af på, hvad vi tør som brand, slutter han.

UncleGrey er som nævnt kreativt bureau på kampagnen, Carat er mediebureau, Be On seeder den tilknyttede kampagnefilm, CoreCPH står bag kampagnesitet og Think PR er PR bureau. Produktionsselskabet The Woerks har produceret filmen, som Lærke Herthoni har instrueret.

Du kan bestille underbukserne – og læse mere om dem – her. Og se den tilknyttede kampagnefilm her: