I stedet for at købe en traditionel reklamekampagne, giver den danske fintech-app Lunar Way i stedet både ordet, kameraet og pengene væk til sine brugere.

Kampagnen bygger på sponsorater, og ideen er, at modtagerne af sponsorpengene - ambitiøse unge med en drøm om at nå et mål - skaber kampagnens content på en række sociale medier.

Målet er at fortælle en historie, der rækker ud over brandet selv, og hos Lunar Way er man udmærket klar over, at man ikke kan styre kampagnen:

- Udgangspunktet er, at de unge på denne måde kan skabe deres egen fortælling om, hvordan sponsoratet kan hjælpe dem med at nå deres mål. Samtidig understøtter strategien vores slogan ”Make Money Matter”, siger Head of Marketing Liselotte Kirkelund fra Lunar Way og tilføjer:

- Og vi ved da godt, at vi ikke kan styre det som en almindelig kampagne. Men det er et sats, vi er villige til at tage, for hele kernen i vores forretning handler om selvbestemmelse og uafhængighed til en ny generation.

BMX’er er den første
Lunar Way udlodder i forbindelse med kampagnen fire sponsorater af 20.000 kroner til unge mennesker, der har en drøm om at nå et mål på et eller andet område.

Det kan være inden for sport, kunst, scenekunst, design - eller alt muligt andet - og den første modtager er allerede fundet. Han hedder Gregers Pedersen, er 26 år og downhill BMX´er med en drøm om at blive professionel.

Han poster lige i øjeblikket fotos og content på bl.a. Instagram og Snapchat om sit ophold i Utah i USA, hvor han har været ovre at træne.

Og ifølge Liselotte Kirkelund ligger tilgangen lige til Lunar Way-brandets egne værdier:

- Vi vil gerne understrege, at det betyder noget at være uafhængig, og derfor er vores slogan også Make Money Matter. Tiden er løbet fra den gammeldags tilgang til penge, hvor man skal igennem rådgivere og telefonkøer for at råde over sine egne midler – og den er løbet fra traditionelle kampagner, der taler fra brandets synspunkt. Vi vil walk the talk og give ordet til kernekunden, for kun hun kan illustrere, hvad uafhængighed betyder for netop hende, siger Liselotte Kirkelund.

Stadig åbne muligheder
Liselotte Kirkelund fortæller, at interesserede stadig kan nå at sende en ansøgning - der er frist den 15. juni - og interesserede skal ansøge ved at uploade en video på Lunar Ways hjemmeside.

Og Liselotte Kirkelund er ikke i tvivl om, at strategien med at lade de unge sponsorat-modtagere levere content til Lunar Way er den helt rigtige for brandet:

- De penge, vi overlader til sponsoratmodtagerne, kunne godt have betalt for en hel reklamekampagne i sig selv. Men for os er det et indlysende valg at lægge budgettet hos brugerne. De giver os en fortælling, som ikke kan tænkes frem, men som skal operationaliseres og opleves. Og det er det, der er hele pointen med Lunar Way, siger hun.

Lunar Way kan følges på Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Snapchat og Medium.