FREDAGSFILM: De er gale, de gallere.

Godt nok er prutter af uransagelige årsager stort set altid sjove, men ligefrem at bygge en helt kampagne op om de ildelugtende dunster er måske lige at stramme den lidt?

Det er ikke desto mindre, hvad det massivt prisvindende franske bureau Buzzman har gjort i en global indsats for spilgiganten Ubisoft , ”I am the Fart”, for et kommende South Park-spil.

Heri består heltens superevner bl.a. i, at han kan slå prutter, der får skurkene til at falde til jorden som fluer.

Pruttelyd crowdsources

Og hvordan markedsfører man så det?

Jo, man kunne jo, helt i takt med tidsånden, crowdsource lyden af det kemiske våben, hvilket er lige nøjagtig det, Ubisoft og Buzzman har gjort for at skabe buzz og omtale.

Det har i løbet af få dage fået massevis af håbefulde humorister – og man tager nok ikke fejl, hvis man mener, det rammer plet hos målgruppen – fra hele verden til at fatte kameraet, slappe af, slippe en vind og drømme om at blive intet mindre end ”The Official Fart” i det kommende South Park-spil.

Kampagnen, hvor et site med aspiranternes videoer er det bærende, bakkes naturligvis op af en film, hvor der (undskyld) tages gas på diverse TV-talentshows med såvel kendis-juryer som skuffede forventninger og tårefremkaldende præstationer.

Håbefulde kan bidrage til konkurrencen frem til den 16. oktober, hvorefter juryen, der bl.a. består af Mr. Methane, voterer og offentliggør vinderen på Facebook og Twitter den 23. oktober.

Vedkommende flyves så til San Francisco, hvor lyden af hans eller hendes anstrengelser optages i Ubisofts studier.

Se med her: