Det går jo ikke. Yngre generationer har mindre tillid til andre mennesker, end de ældre har, og det kan få endnu flere af os til at sætte hinanden i bås fremover. 

Sådan lyder konklusionen i rapporten "The Value of Traveling" udarbejdet af rejsesøgemaskinen momondo, der også viser, at 68 pct. af alle personer verden over mener, at tolerance og respekt for andre mennesker er de vigtigste kvaliteter, et barn kan få med sig hjemmefra.

Indsigten danner grundlag for en ny aktivering af rejsesøgemaskinens purpose-drevne ”Open Your World”-kommunikation, der tidligere bl.a. har resulteret i den massivt prisvindende ”The DNA Journey”-video og senest bl.a. kampagnefilmen ”Dear Mom & Dad” udarbejdet i samarbejde med organisationen CISV International.

De to parter samarbejder også om det globale initiativ Open Minds, der bl.a. omfatter et gratis undervisnings-kit til skoler udviklet i samarbejde med lærere og børn.

Her bydes der bl.a. på to øvelser, som skoler kan bruge i undervisningen af børn mellem 10 og 15 år. Hensigten er at lære børnene om stereotyper og måder, man kan bekæmpe dem på.

Begejstrede lærere

1.800 lærere fra hele verden har allerede hentet undervisnings-kittet, og tilbagemeldingerne er positive:

- Det er en god måde at få emnet på dagsordenen. Børnene forstod vigtigheden af det, siger André Lau fra Varsity Acres School, French Immersion Generalist, Canada, der bakkes op af Josefine Magnussen, som er sproglærer på Christianshavns Døttreskole,

- Jeg værdsætter skolemateriale som dette: ligetil og med gode tematikker, siger hun.

Open Minds er født som et globalt initiativ, der er tilgængeligt på engelsk og otte andre sprog. Alle skoler, der sætter emnet på dagsordenen og hjælper den næste generation med at omfavne forskellighed, kan deltage i den tilknyttede konkurrence.

Præmien er 10.000 euro, godt 75.000 gode danske kroner, til en klasserejse, så eleverne selv kan komme ud at opleve verdens mangfoldighed.

Konkurrencen slutter d. 16. april 2018, og du kan læse meget mere om initiativet her, og se – eller gense – kampagnefilmen "Dear Mom & Dad", som momondo selv står bag i samarbejde med & Co. Productions, her: