Man skal tænke sig vældig godt om, inden man reklamerer i Sverige. Ikke mindst når der optræder personer af det stærke køn - og det andet køn - i annoncerne.

Det har adskillige danske virksomheder og brands gennem tiden måttet sande, eksempelvis JYSK, som har fået påtalt reklamer, hvor en pige legede med et komfur og en dreng med en værktøjsbænk.

Og nu har Hi-Fi Klubben så også fået ballade for en annonce, som den svenske Reklamombudsmannen efter en anmeldelse har fundet kønsdiskriminerende.

Der er tale om en banner-annonce, hvor man ser en ung kvinde, iført nattøj eller en stor t-shirt, der sidder mellem to højttalere i en vindueskarm og kigger ud af vinduet.

En person har anmeldt reklamen for at være kønsdiskriminerende, og efter gennemgang af sagen har Reklamombudsmann Elisabeth Trotzig altså valgt at give klageren medhold.

Hos Hi-Fi Klubben har man valgt at fjerne annoncen, siger CMO Mikkel Braae-Andersen til Markedsføring.

”Krænkende for kvinder”

Billedet er en del af Hi-Fi Klubbens overordnede visuelle univers, som rummer en række portrætter af forskellige mennesker i målgruppe. Foto-serien er optaget i Berlin, og tanken bag har været at skabe et kunstnerisk udtryk omkring mennesker i forskellige aldre og situationer, der nyder musik.

Kritikken fra Reklamombudsmannen skyldes beskæringen af et af seriens fotos, der skulle bruge til en banner-annonce.

- Billederne fra serien er godkendt til TV-brug i Sverige, men på et tidspunkt skulle vi fremstille et banner med bestemte mål, og det er den beskæring, der kritiseres, ikke billederne som sådan. Men som sagt: Vi har lyttet til kritikken og fjernet banneret, siger Mikkel Braae-Andersen.

I Reklamombudsmannens konklusion hedder det bl.a.:

- Reklamombudsmannen finner att kvinnan genom sin klädsel, vinkeln som bilden är tagen ur samt på det sätt bilden är beskuren på framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan har ingen koppling till den marknadsförda produkten högtalare vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet.

Den påtalte bannerannonce er skabt inhouse - men i øvrigt samarbejder Hi-Fi Klubben på den kreative front med Marv-teamet hos envision og har Mediacom som mediabureau.