En række store danske annoncører er godt og grundigt trætte af TV 2’s ReklameBingo. Det er en app, der uskyldigt nok giver brugerne mulighed for at spille bingo med brand-navne, mens TV 2’s reklameblok ruller.

– Mens du ser reklamer, kan du helt gratis vinde flotte og fede præmier. I stedet for den traditionelle bingoplade, tager ReklameBingo dig med til en helt ny verden, hvor interaktionen er mellem din mobil og dit live-tv, lyder anbefalingen fra TV 2.

Det irriterer af flere grunde de større danske annoncører, der i samme anledning har bedt Konkurrencestyrelsen oprette ”en sag”, som det hedder i fagsproget.

– Vi vil have testet, om her er tale om misbrug af dominerende stilling, fordi annoncører er tvunget til at blive en del af ReklameBingo, hvis de vil have årsaftaler med TV 2, siger Torben Rønler, direktør i Dansk Annoncørforening.

Annoncørerne er bekymrede

Der er flere grunde til, at annoncørerne er utilfredse:

· Accepterer man ikke at være en del af ReklameBingo, får man ikke en årsaftale med TV 2. En årsaftale garanterer TV 2 volumen, og burde derfor være garanti for lavere priser på tv-annoncering.

· Det koster 650 kr. per brand per kampagne af være en del af ReklameBingo. For en stor annoncør løber det samlet op i mere end 50.000 kroner om året.

· TV 2 indsamler naturligvis data fra annoncørerne og forbrugerne, når der ses reklamer og ReklameBingo kører. Data indsamles af en leverandør, der er ejet af GroupM.

– Her ligger der en frygt for, at ét mediebureau-netværk potentielt får indsigt i data fra selskaber, der er forretningskritiske for selskabet, siger Torben Rønler.

– TV 2 har forsvaret sig med, at der er vandtætte skotter mellem deres aktiviteter, og at annoncører ikke har grund til bekymring. Og det er muligt, det er tilfældet, men en række af vore medlemmer er bekymrede.

Det er ikke en fair behandling af loyale kunder

Kan du uddybe de andre kritikpunkter?

– En række af vore medlemmer mener, at TV 2’s praksis ikke er en ordentlig måde at behandle gode kunder på. De store annoncører lægger årligt millioner af kroner i TV 2’s reklameblokke, og det ligner ikke noget at straffe loyale kunder ved at pålægge dem en tvang.

– Vi synes ikke, det er en fair måde at behandle annoncørerne på, hvis man med den ene hånd tvinger folk til at underskrive en årsaftale, der er knyttet til ReklameBingo, og med den anden hånd opkræver et gebyr, der løber op over 50.000 kroner årligt. Årsaftalen med TV 2 indgår annoncørerne jo for at sikre sig en rabat og sikre pladser i reklameblokken.

– TV 2’s ReklameBingo bør være et tilbud, som annoncørerne kan vælge til eller fra og ikke en tvang. Det ligner jo unægtelig en tvang fra en dominerede tv-udbyder, og det er dét, vi har bedt Konkurrencestyrelse se på, slutter Torben Rønler.

TV 2 svarer på kritikken

TV 2’s salgsdirektør Peter Olafsson har følgende kommentar:

– Jeg undrer mig over kritikken fra Torben Rønler, og jeg kan slet ikke genkende de priser, han nævner. Som jeg tidligere har forklaret ham, er data fra ReklameBingo udelukkende vores, og vores samarbejdspartner i den forbindelse har naturligvis ikke særlig indsigt i forhold til andre mediebureauer.

– ReklameBingo er lanceret for at øge effekten af annoncørernes kampagner, og vores eksterne analyse viser da også, at reklameerindringen stiger med over 40 procent blandt de seere, der spiller med under reklamerne.

– ReklameBingo er et blandt mange initiativer, der skal understøtte annoncørernes kampagner på TV 2, og hvis der tegner sig et reelt billede af, at annoncørerne ikke kan se en værdi i produktet, så er det naturligvis noget, vi tager til efterretning.

– Men den dialog tager vi direkte med vores kunder, slutter TV 2s salgsdirektør Peter Olafsson.

Fakta

· TV 2 sidder på lige over 50 pct. af seertallet (21-50) på det kommercielle tv-marked.

· Hvis en annoncør fx investerer i en tre ugers kampagne til en million kroner, vil udgiften til ReklameBingo være 0,2 pct. af investeringen.

· En årsaftale vil i runde tal udløse en rabat i størrelsen 5-10 pct. af det investerede beløb.