Kan du huske de reklamer, du har set på det store lærred, hvis nogen kommer og spørger dig dagen efter en biograftur?

Det er annoncører særdeles interesserede i at vide, og derfor læses Dansk Reklame Films analyser af bl.a. reklamefilms-erindring som regel med stor interesse.

Men fornylig landede der en analyse hos Tech College Aalborg, som ikke bare tiltrak sig noget større annoncør- og bureau-interesse end vanligt, men som også fik folkene hos Dansk Reklame Film til at spærre øjnene op.

- Jeg har aldrig set så høj erindring på en reklamefilm i min tid hos Dansk Reklame Film, siger Thomas Grested Pedersen, salgskonsulent i virksomheden - gennem 21 år.

Langt over benchmark
Filmen, det drejer sig om, er det nordjyske bureau Det Nye Sorts reklamefilm for HTX-uddannelsen på Tech College Aalborg.

Den stammer fra 2015, hvor den i øvrigt vandt kategorierne Bedste Reklamefilm, Bedste Unikke Kampagneelement - plus Grand Prix - ved awardshowet Årets Brøl, og nu har den altså også bevist sit værd i biografen.

Filmen for HTX Aalborg fik i Dansk Reklame Films analyse en erindringsscore på 84 procent.

Det vil sige, at 84 procent af biografgængerne kan huske at have set den - et tal, der ligger langt over benchmark på 53 procent. Hos mændene er recall endda oppe på 85 procent.

Skæve vinkler
Hos Det Nye Sort siger kommunikationschef og partner Mette S. Mølgaard:

- Vi arbejdede helt fra begyndelsen med, at vi skulle udnytte biografen som medie. Vi ville skabe en film, hvor der var skruet op for alle virkemidler – det visuelle, det auditive og det dramaturgiske. Målgruppen går jo i biografen for at blive underholdt.

Hun tilføjer:

- Vi skal turde at gøre noget interessant – og udnytte ideer, skæve vinkler og virkemidler, så markedsføringen ikke bliver ligegyldig. Vi skylder hinanden at skabe indhold til vores medier, der hverken taler ned til målgruppen eller er ligegyldigt.

Ikke se nordjysk ud
Kreativ direktør og partner Nichlas Tougaard uddyber:

- Målgruppen for HTX er medievant, informationsstærk og nysgerrig. Desuden sidder de med forventningsglæde i forhold til den film, de er taget i biografen for at se. Så derfor skulle filmen appellere til målgruppens forventning og selvfølgelig faglige interesse i eksperimenter og forsøg, så den udover at underholde også havde et relevant budskab, siger han og tilføjer:

- Desuden havde vi et mål om at lave noget, der ikke lignede noget fra Nordjylland. Det skulle skille sig markant ud.

Og det er tydeligvis lykkedes.

For ganske vist ved man fra flere undersøgelser, at biografgængere potentielt er nogle af de bedste modtagere for eksponering, men hvis indholdet så oven i købet er gennemtænkt, så går det hele op i en højere enhed og eksponeringsmiljøet bliver - som her - optimalt.

Ud over den imponerende erindrings-score viser DRF’s analyse af filmen også høj liking og budskabsforståelse i målgruppen.

Læs mere på Det Nye Sorts hjemmeside - og se eller gense filmen her.

Aalborg Tekniske Gymnasium - HTX from Det nye sort on Vimeo.