Det behøver ikke nødvendigvis alt sammen at handle om nye, smarte teknologier, når snakken falder på, hvilke kanaler der for alvor rykker for virksomheder som annoncemedie i dag.

Nej, for fjerde år i træk er der tocifrede vækstrater at spore hos en af de ældre kanaler, biografreklame, på et dansk reklamemarked, der ellers i samme periode stort set er stagneret.

Dansk Reklame Film, som er ejet af Nordisk Film, er den største spiller på markedet herhjemme, og her ser direktør Theis Hector væksten som et resultat af mange års udviklingsarbejde, og en tæt dialog med kunderne.

- Vi har de seneste år arbejdet hårdt på at skabe dokumentation og cases, der viser biografens værdi. Samtidig har vi arbejdet med mediet kreativt, så vi fortsat har kunnet inspirere vores kunder, siger han.

Tv sidder på knap halvdelen af det samlede reklamemarked, mens digital annoncering efterhånden har ædt sig ind på en fjerdedel af det danske reklamemarked, hvilket ikke mindst er sket på bekostning af printannoncer.

Hellere lille og vågen...

Biografreklame udgør derimod stadig en meget lille del af det samlede billede, da kategorien blot tegner sig for godt én procent af det totale reklamemarked.

Det bemærkelsesværdige er, at ”den aldrende lillebror” kan præstere vækstrater, der ellers er reserveret de digitale kanaler.

Og det er svært at ignorere, at det store lærred atter har fået tag i danskerne. I 2015 solgte de danske biografer flere end 14 mio. billetter, hvilket er det næsthøjeste antal siden 1982.  Samtidig bliver der bygget flere nye biografkomplekser, ligesom investeringer i ny teknologi som for eksempel laserprojektion skal være med til at forbedre filmoplevelsen yderligere.

Hertil kommer, at biograferne ifølge flere undersøgelser har bedre fat i de unge målgrupper end eksempelvis traditionelt tv. Kernemålgruppen for biograferne er nemlig de unge (12-29 årige), og målinger viser, at de ligefrem ser reklamer som en positiv del af den samlede biografoplevelse.

En opfattelse som de fleste andre mediekanaler ville give deres højre arm for at opnå.

- Biografen har en kvalitet i afviklingen, som andre medier har svært ved at matche. Opmærksomhed i forhold til reklamer er en mangelvare, og biografen tilbyder en unik eksponeringssituation, som stadig giver forbrugeren en positiv påvirkning, lyder det fra Nino Cardell, der er COO hos mediabureauet Mindshare.

De annoncører, der vælger biografmediet, gør det blandt andet, fordi de her får deres budskab præsenteret sammen med populære film og de største filmstjerner, så modtagerne er ganske enkelt i et ”underhold-os-humør”.

Danske Spil A/S er en af de virksomheder, som blandt andet satser på biografreklame. Her har man sammen med Dansk Reklame Film eksempelvis udviklet et ”Eurojackpot Biospil”.

- Med et ønske om at aktivere og involvere den yngre målgruppe, er biografen et oplagt valg. Biografgængerne kommer for at blive underholdt, og værdien for vores brands i at tage ejerskab på det store lærred har en klar effekt, siger Julie Regeser Kejlaa, der er Brand Manager hos Danske Spil A/S.

Den gode oplevelse

Hos Dansk Reklame Film er der ingen planer om at hvile på laurbærrene i kølvandet på den positive udvikling de seneste fire år, da arbejdet med at dokumentere effekten af biografreklame sammenlignet med øvrige kanaler fortsætter.

Historisk set har biografreklame mest været anvendt, når en virksomhed skulle styrke brand og strategi, mens der har været langt imellem de mere taktiske reklamer, hvor man forsøger at få forbrugerne til at hive et bestemt produkt ned fra hylderne.

- Der er ingen tvivl om, at der historisk har været en opfattelse af at biografreklamen har været stærkest, når det handler om branding. Men mange af vores cases viser tydeligt at udover image, så driver biografen også salg på den korte bane, hvilket afspejles af den høje ROI vi skaber for flere af vores kunder. Ligeledes ser vi også flere deciderede taktiske reklamer, der performer rigtig fint, siger Theis Hector

Samtidig tilpasser virksomheden sig også løbende til den digitale udvikling.

- Vi har i rigtig mange år kunnet målrette reklamerne alt efter, hvilken film, der vises. Det vil groft sagt sige ølreklamer foran mandefilm og noget mere feminint til chick flicks, siger Theis Hector.

Samtidig er Dansk Reklame film rykket ind på et nyt marked i form af DOOH (Digital Out Of Home)-reklamer i Københavns Lufthavn, idet virksomheden i starten af 2015 gennemførte en digitalisering af lufthavnens analoge reklameflader.

Et projekt, der har gjort Københavns Lufthavn til verdens første fuldt reklame-digitaliserede lufthavn, hvor en avanceret udgave af den digitale segmenteringsmodel, der anvendes i biograferne, også er hjernen bag distributionen af reklamer i lufthavnen.

- Vores første år i lufthavnen bød på en vækst på 11 % i salget, i forhold til den tidligere udbyder, og vi kommer helt sikkert til at byde ind på lignede projekter fremover. Jeg er overbevist om, at vi kan opnå samme gode resultater her, som vi har oplevet de seneste år på biografreklame-markedet, slutter direktøren for Dansk Reklame Film, Theis Hector.