Den ensomme vandrer kikker ud over tågehavet i Caspar David Friedrichs berømte maleri fra 1818, der er ikonet på den tyske romantik.

Med billedet på storskærmen i Tivoli Hotel ved åbningen af Digital Copenhagen fredag formiddag var en af dagens første pointer sat af en anden tysk romantiker: Forfatter, foredragsholder og tidligere CMO i Frog Design Tim Leberecht.

Leberechts budskab om at gøre både ledelse, forretning og marketing mere menneskeligt har bl.a. bragt ham til TED Talks, men torsdag stod han foran godt 600 marketingsfolk ved Digital Copenhagen.

En stor del af vores arbejdsliv kan blive erstattet af computere. Markedsføring baseret på tal og data kan erstattes af algoritmer. Men netop derfor er der brug for, at brands bliver mere menneskelige, lød budskabet. Og de kan ikke mindst blive mere romantiske.

- Den største fare er ikke, at vi mister vores arbejde til smarte maskiner. Den største fare er, at vi selv bliver maskiner. At vi overgiver os selv så meget til bølgen af selvoptimering og life-logging, at vi tror, at det gode liv kun er det, der kan måles. Det kan det ikke. Og det er derfor, jeg er business romantiker,  sagde Tim Leberecht.

Intimitet, tak

Redskaberne i business-romantikerens værktøjskasse minder også en del om de ting, som de tyske digtere, malere og andre kunstnere beskæftigede sig med i 1800-tallet: Et passende forpinthedsniveau og evnen til at omfavne det mystiske og det unødvendige. Og ikke mindst intimiteten.

- Vi er mere forbundet end på noget andet tidspunkt i verdenshistorien. Og alligevel er vi mere ensomme end før. For det modsatte af ensomhed er ikke at være forbundet. Det er intimitet. Vi har desperat brug for intimitet. Det samme har brands, sagde Tim Leberecht.

- Og når det handler om brands, der skal være intime, kan vi lære meget af kunsterne. Fx en performancekunster som Marina Abramovic, der satte intimitet på dagsordenen ved at kikke de besøgende på MoMa (Museum of Modern Art, red.) i øjnene i time efter time, sagde Tom Leberecht.

- For et par måneder siden deltog jeg i en silent dinner med 30 tyske forretningsfolk. Der er mange akavede ting i verden. Men jeg kan garantere, at der er få ting, der kommer op på siden af at sidde i 90 minutter i stilhed med en gruppe tyske forretningsfolk. Men det skabte en følelse af intimitet, der var helt unik,” sagde Leberecht, der i dag lever af at rådgive virksomheder og af at være foredragsholder. Han har netop bosat sig i Berlin efter at have boet 14 år i USA.

Reel effekt på bundlinjen

Et andet perspektiv af romantikken er evnen til at omfavne det irrationelle. Tilbage i 1980’erne arbejde Frog Design sammen med Apple om de første Macintosh-computere. Og her blev Tim Leberecht inspireret af Steve Jobs næsten irrationelle interesse for detaljen.

- Steve Jobs var ikke bare interesseret i produkternes ydre design. Han var også dybt interesseret i det indre design, selvom der ikke var nogen, som kunne se det. Men det var en del af passionen, fortalte Leberecht, der understregede, at romantik også har en reel effekt på bundlinjen.

- Hvis du ikke er romantisk, så fejler du i at se, hvordan verden kunne se ud. Hvis du ikke kan drømme om det, bliver du ikke innovativ. Du bliver i hvert fald ikke innovative på en disprutive måde. Og hvis du vil have dine forbrugere til at blive forelsket i dit produkt igen og igen, så skal du være bedre til at drømme, fortalte Tim Leberecht.