Medie- og teknologi-giganten Oath er i luften med verdens første Brand Love Index. En undersøgelse, som bl.a. viser hvilke faktorer, der får forbrugerne til at elske brands. Eller det modsatte.
 
- Mediemarkedet ændrer sig hele tiden, og det samme gør forbrugernes holdninger og forventninger. Det bliver simpelthen mere komplekst at opbygge succesfulde brands, og derfor har vi udarbejdet Brand Love Index, som er den første undersøgelse af sin art, siger Jesper Laumand, nordisk chef hos Oath. 
 
- Undersøgelsen har til formål at give indsigt og dermed hjælpe virksomheder med at skabe meningsfulde relationer og levere det, som forbrugerne anno 2018 ønsker og elsker.  
 
- Og den viser, at kærlighed er den vigtigste ingrediens, når det handler om at skabe langsigtet loyalitet og i sidste ende salg, fortsætter Jesper Laumand. 
 
To koder til kærlighed
 
Når virksomheder vil forføre forbrugerne, er der ifølge Oath’s Brand Love Index to faktorer, der afgør, om sød musik opstår: 
 
1. Virksomheder skal vise klare værdier 
 
Fælles værdier er vigtige. Forbrugerne vil ses med brands, der deler de samme værdier og holdninger, som dem selv. Og de forventer også, at virksomheder viser, hvad de mener. 
 
Det gælder især de unge. Ser man på tværs af sociale emner, forventer 64 procent af Generation Y (dem der er født fra 1980 til 2000), at virksomheder aktivt støtter bekæmpelsen af mindst ét socialt problem sammenlignet med kun 54 procent af Baby Boomers (født fra 1945 til 1965). 
 
De unge er også mest åbne for ligestilling mellem kønnene. Knap syv ud af ti (66 procent) Generation Y’ere mener, at det er vigtigt, at virksomheder støtter kvinder i ledelse sammenlignet med 56 procent af Baby Boomers.  
 
Til gengæld er begge generationer stort set lige enige i, at virksomheder bør støtte lige løn mellem mænd og kvinder (69 procent Generation Y og 64 procent Baby Boomers). 
 
Men selvom det forventes, at virksomheder viser samfundsrelevante holdninger, bør man ikke blive for politisk. 64 procent af forbrugerne på tværs af aldre forventer nemlig, at brands offentligt støtter ligestilling og mangfoldighed, mens kun 31 procent ønsker, at de offentligt støtter et politisk parti. 
 
2. Virksomheder skal skabe tillid 
 
Undersøgelsen viser også, at kærlighed heller ikke i denne sammenhæng kan eksistere uden tillid. Tillid er nemlig den største indikator for brandloyalitet og beundring, hvilket 20 procent af forbrugerne vægter som en vigtig ”brand love”-faktor. 
 
- Brand Love Index’et viser nogle indsigter, som virksomheder gør klogt i at gribe, når det kommer til annoncering. Først og fremmest bør man sørge for, at ens annoncer afspejler de rette værdier og vises ud for indhold, der matcher netop brand- og forbrugerværdierne, siger Jesper Laumand.
 
- For det andet gør man klogt i at bruge data til at skabe et komplet billede af, hvordan forbrugerne handler på tværs af platforme og bruge disse data til avanceret målretning af skræddersyede budskaber ud fra hvem, der ser annoncen og hvor. For det tredje bør man overveje at gentænke formatet med fx VR, AR, 360 graders video og live-indhold, der involverer forbrugeren på nye måder, slutter Oaths nordiske chef.
 
 
Lidt facts om "Brand Love Index" 
 
  • Oaths ”Brand Love Index” løfter sløret for de faktorer, der skaber kærlighed til brands, og som er relevante, universelle (på tværs af alder, køn, race og nationaliteter) og handlingsorienterede.  
  • Den kvantitative og kvalitative forbrugerundersøgelse og -analyse er udarbejdet af Kantar Consulting og blev afsluttet i 4. kvartal 2017 for at skabe Oaths egen Brand Love-score, der blev anvendt til Brand-databasen fra WPP og Kantar Millward Brown.  
  • Undersøgelsen inkluderede 159.600 forbrugere på tværs af USA, Australien, Brasilien, Canada, Frankrig, Tyskland, Hongkong, Italien, Japan, Singapore, Spanien, Taiwan og Storbritannien. 
  • Tjek selv undersøgelsen ud her