Enhver annoncør ved, at det ikke er nemt at fastholde forbrugernes opmærksomhed i længere tid ad gangen - bare det at fange forbrugerne nogle få sekunder kan til tider være en sejr i sig selv.

Især på digitale og sociale medier er kampen hård, og det er derfor opsigtsvækkende, når digitale formater formår at rykke signifikant på fastholdelsesgraden.

Og det sker: Hos bureauet Very Patchwork har man således konstateret bemærkelsesværdige resultater med fastholdelse med Facebooks såkaldte Canvas-format.

Canvas er lidt forenklet forklaret et annonceformat, hvor man i fuld skærm får en app fornemmelse, der giver mulighed  for at navigere i artikel, foto og videomateriale – og resultaterne stammer fra en fælles kampagne for Whiskas og Pedigree.

Meget højt engagement

Bureauets Facebook Canvas-kampagne for de to brands kørte i anledning af World Animal Day og var målrettet henholdsvis hundeejere og katteejere i de fire nordiske markeder.

I kampagneopsummeringen viste det sig, at den gennemsnitlige tid, katteejerne brugte i på indholdet, var 35 sekunder, mens det samme tal var 25 sekunder for hundeejerne.

Om man dermed kan konkludere at katteejere er bedre til at fordybe sig, tør Jacob Scriver, strategisk planner fra Very Patchwork dog ikke konkludere, men engagementet var markant højere end vanligt:

- Vi kan konkludere at kæledyrsejerne kiggede igennem 60-70 procent af indholdet i de forskellige Facebook Canvas, hvilket er betydeligt mere engagement, end vi normalt oplever, siger han

Svært at finde i andre formater

Lignende resultater opleves for andre kunder, der benytter Facebook Canvas, lyder det fra Very Patchwork.

Alternativet ville, ifølge Jacob Scriver, have været at producere et simpelt micro-site, som man så ville drive trafik til. Men der ser ud til at være store fordele i at holde brugerne på Facebook platformen, fremfor at tvinge dem ind på en anden destination, siger han:

- Tingene udvikler sig jo hele tiden, men lige nu kan vi se at Facebook Canvas kan noget, som er svært at opnå med andre formater. Det handler jo stadig mest om det gode indhold, men hvis man kan hjælpe sig selv til lidt ekstra tid med forbrugerne ved at benytte det rigtige format, så er det bestemt noget der indgår i vores anbefalinger til kunderne, siger Jacob Scriver.

Du kan se de to Facebook Canvas for Pedigree og Whiskas her og her.