Det digitale bureau Adapt står i spidsen for en stor del af European Sperm Banks marketing-aktiviteter, og her er en af de væsentligste opgaver at få unge mænd til at melde sig under donor-fanerne og fylde bankens depoter op.

Og da sæden kun er af god nok kvalitet hos én ud af 20 ansøgere, skal der skaffes masser af potentielle donorer for at holde produktionen oppe.

Dem skaffer Adapt normalt til sædbanken ved hjælp af AdWords, bannere, SEO og lignende digitale marketingaktiviteter centreret omkring et kampagnesite, men for 16 dage siden forsøgte bureauet sig med en kampagne på Snapchat.

- Snapchat åbnede først op for reklamer i fjor, så vi havde ikke de store erfaringer med dem, fortæller Nicolai Graae, der er optimerings konsulent hos Adapt og manden bag kampagnen.

Fine resultater

Og hvordan er det så gået?

- Siden vi gik i luften for 16 dage siden er antallet af konverteringer steget med 96,35 pct., siger Nicolai Graae.

Hvor meget har I øget marketing-budgettet med?

- Omkring 20 pct. I øvrigt er det værd at bemærke, at konverteringerne i de sidste 15 dage inden Snapchat- kampagnen gik i luften lå 0,65 pct. over niveauet fra sidste år. Det er ret gode resultater, hvis vi selv skal sige det, lyder det fra Nicolai Graae.

En nøgtern Snapchat-reklame

Det er jo svært at være uenig i, og de mange nye donorer er blevet fanget ind via en kort og meget nøgtern Snapchat-reklame fra sædbanken – som du kan se i bunden af artiklen – hvor der slås fast, at man udover at hjælpe en masse mennesker ved at give en lille del af sig selv også kan tjene op til 4.200 kr. om måneden.

- Reklamen blev målrettet unge mænd, naturligvis, mellem 18 og 35 år i hovedstadsområdet, hvor sædbanken har flest danske filialer, siger Nicolai Graae, der er begejstret for effekten på reklamen, der bevidst ikke ”har et glimt i øjet”.

- Snapchat har haft ry for at være et ”lummert” og lidt useriøst socialt medie, så vi har forsøgt at holde budskabet så seriøst og enkelt som muligt.

Vil du anbefale andre at bruge Snapchat-reklamer?

- Ja, helt bestemt. Det er bare om at komme i gang, men man skal nok ikke forvente samme fine resultater, som vi opnår for sædbanken, da medie og målgruppe i dette tilfælde passer perfekt sammen, slutter Nicolai Graae.

Se Snapchat-reklamen herunder: