SANDVIG/ALLINGE: Det er ikke hverdagskost, at en debat om kommerciel kommunikation foregår i det politiske magtcentrum herhjemme, men det skete fredag eftermiddag.

Her var Infomedia og Dansk Markedsføring vært for en paneldebat med netop det tema ved det nys overståede Folkemøde i Sandvig/Allinge, der igen i år for en stund rummede alt, hvad der kunne krybe og gå af politikere, PR-folk, journalister og ”almindelige” danskere med en politisk åre og indflydelse.

Scenen blev sat foran Grønbechs Hotel i hjertet af den bornholmske købstad, så der var masser af nysgerrige – vel et par hundrede stykker – der var forbi og lyttede mere eller mindre intenst, til det veloplagte panel.

Det bestod af Tørk Furhauge, CEO, Løgismose Meyer, Susanne Brønnum, Group Executive Vice President, Nets, Ulf Lund, CEO, Boxer TV og Christian Scherfig, bestyrelsesformand i Dansk Markedsføring, der alle kastede sig ud i den vigtige debat.

Den blev kyndigt og kækt moderet af kommunikationsrådgiver Susanne Hegelund, der bl.a. gerne ville vide, hvad panellisterne egentligt mener, når de taler om ”kommerciel kommunikation”, og hvad det betyder for danske virksomheders konkurrenceevne?

Ikke længere spøg og skæmt

Det afstedkom en længere ordveksling, som så ud til at interessere tilhørerne mindst lige så meget som de gratis fadøl, eventen også bød på.

- Vi halter i Danmark bagefter på konkurrenceevne, og det er bemærkelsesværdigt, at klassiske afsætningsøkonomiske dyder som at forstå sit marked, sine kunder og dermed sætte en stærk kommerciel og markedsorienteret agenda ikke fylder mere i debatten, sagde Christian Scherfig, der blev bakket op af de øvrige panellister.

Eksempelvis pegede såvel Susanne Brønnum og Tørk Furhauge på, at de seneste års teknologiske udvikling har gjort ikke mindst mobil- og SoMe-kommunikation uundgåelig, og at der er store gevinster at høste, hvis virksomheder har modet til at møde kunderne i øjenhøjde og tilpasse sig udviklingen i sin kommunikation.

Dermed kan de ydermere medvirke til at skabe bedre betingelser for, at marketing og kommerciel kommunikation rykker højere op i hierarkiet hos virksomhederne og endegyldigt vinker farvel til den ”Spøg & Skæmt”-afdelings retorik, der har klæbet til marketings rolle i årevis.

Den pointe bakkes i øvrigt op af en ny rapport fra analysehuset McKinsey, der slår fast, at investeringer i kommerciel kommunikation og kreativitet betaler sig, og der lød lidt de samme toner fra Tørk Furhage i paneldebatten ved Folkemødet, der i øvrigt er en ”platform”, der bliver vigtigere og vigtigere for danske PR-bureauer, da de her plejer relationerne til journalistkorpset, taler med potentielle kunder og uden større besværligheder får stadig flere tunge beslutningstagere i tale over en fadøl.

Man skal turde tænke offensivt

Thomas Vejlemand, CEO i Infomedia, var godt tilfreds med såvel debatten som fremmødet i Sandvig/Allinge og pegede på lidt af et paradoks, da Markedsføring mødte ham efter debatten ved Folkemødet.

På den ene side siger eksperter, at hvis vi blot innoverer og producerer nye produkter og services, så skal væksten nok komme.

– På den anden side bliver der råbt op om disruption og digitalisering i en grad, så man kan få opfattelsen af, at hvis vi blot sætter ”strøm” til alle vore processer og produkter, så vil det løse Danmarks vækstudfordringer, siger han.

Men en fjerdedel har ikke målrettet deres kommunikationsstrategi til forretningsstrategien, så fremad vil kravene til kommunikationsafdelingens rolle og kompetencer ændre sig, lyder det fra Thomas Vejlemand, der henviser til en analyse blandt kommunikatører i landets største virksomheder, som Infomedia har lavet i samarbejde med Dansk Markedsføring.

Den offentliggøres senere på ugen.

Heraf fremgår det (næppe overraskende), at kommunikation skal understøtte forretningen, og analysen viser endvidere, at kommunikatører mener, der er størst mulighed for dette, hvis virksomheder bliver bedre til differentieret målgruppekommunikation, får en mere aktivt kommunikerende CEO og bruger influencers.

- Markedsorienteringen skal gennemsyre alle afdelinger i virksomheden, og det vil afspejle de krav, virksomheder stiller til kommunikationsafdelingen og at kommunikatørerne selv er klar over, at der forventes mere af dem i forhold til forretningen, siger Thomas Vejlemand og henviser til, at eksempelvis virksomhedernes SoMe-kommunikation bærer mere præg at frygten for shitstorms end af de muligheder, de sociale medier giver virksomheder.

-  Alt for mange danske virksomheder spiller defensivt, når det handler om de nye medier. Man kunne næsten fristes til at sige, at de har parkeret bussen foran målet, og det går slet ikke, hvis man ser på kommerciel kommunikation som en vækstskaber. Der skal man tænke offensivt, slutter Thomas Vejlemand.