I går blev de bedste native-indsatser globalt hædret ved Native Advertising Awards i Berlin.  Og som i fjor – hvor det blev til hele ni priser – klarede de indsendte danske arbejder sig fornemt.

Syv priser blev det til i alt, og den danske topscorer blev det kreative digitale bureau Gonzo Media, der hev tre priser af sølv hjem i kategorierne Best Use of YouTube, Best Use of Influencer og Best Use of AFP (Annoncørbetalt, red.) TV.

I alle tre tilfælde for kampagnen ”Er du god nok?”, som vi tidligere har skrevet lidt om.

Aller Media kunne tage to sølv-priser med sig hjem, og dermed ingen af guld som i fjor. Men det er bestemt ikke noget at skamme sig over, mener Jesper Laursen, CEO for Brand Movers og Media Movers, der står bag prisuddelingen i den tyske hovedstad.

Niveauet er steget

– Naturligvis er det da ærgerligt, at ingen danskere vandt den fornemste pris af guld, men sølv kræver et meget højt niveau, når man ser på den skærpede konkurrence i år, og sølv-vinderne har bestemt grund til at være stolte, siger han og kan også fortælle, at der i år – som er det andet Native Advertising Award uddeles – har været 150 indsendelser.

– Niveauet i år var markant højere end sidste år og når det er aktører som New York Times, Bild, Hanza Media, Independent og lignende sværvægtere, der sender ind, siger det noget om, at det er de tunge mediehuse, der tager Native advertising alvorligt, fortsætter Jesper Laursen.

Aller Media hentede den ene af sine sølv-priser hjem i kategorien ”Best Use of Facebook” for kampagnen ”Du er smuk som du er” for Garnier. Og dén er Betina Kjeldahl, Client Service Director i Aller Media, af gode grunde stolt af.

- Rigtig mange unge piger kæmper med dårligt selvværd og selvopfattelse. Med ”Du er smuk som du er” kampagnen fik vi sammen med Garnier og Vi Unge sat selvværd på agendaen, og vi fik engageret pigerne i at dele et positivt budskab via Facebook. Derfor er vi rigtig stolte af kampagnen og af at blive anerkendt med en sølv award ved Native Advertising Awards, lyder det fra hende i en pressemeddelelse.

Kernen i “Du er smuk som du er”-kampagnen var en video med Vi Unge-læsere, der fortæller deres veninde, hvorfor hun er fantastisk og smuk. Videoen blev eksponeret på Vi Unges Facebookside og på Garniers Facebookside. Samtidig kørte der advertorials på viunge.dk og Vi Unges Facebook-side, hvor piger fik gode råd om, hvordan de kan styrke deres selvtillid.

Kampagnen nåede ud til over 225.000 danske kvinder i alderen 13-20 år, svarende til ca. 80 pct. af målgruppen i Danmark. Med 4.183 reaktioner, 4.333 kommentarer og 379 delinger skabte kampagnen et langt større engagement end forventet.

- Garnier ”Du er smuk som du er” handler om at tage medansvar for den måde, vi arbejder med brands og markedsfører os til unge på. Samtidig er det en anden måde at skabe indhold, der faktisk har værdi for målgruppen og skaber dialog og engagement. Fokuseringen på content, purpose og partnerskaber ligger helt centralt for den måde, vi gerne vil tænke medie og marketing på i Maxus (og Wavemaker), og casen har været et sandt hjertebarn for teamet, siger Kristian Bæk-Mikkelsen, CEO Maxus A/S og Wavemaker.

Jubel hos Triumph

Aller Media fik også sølv i kategorien ”Best Integrated Program” for kampagnen Triaction for undertøjsmærket Triumph, og her er Line Mathilde Bjerring,  Brand Marketing Manager, begejstret.

- Vi er meget stolte af kampagnen og over at modtage en Native Advertising Award for vores lanceringskampagne for Triaction by Triumph. Formålet med kampagnen var at lancere vores Triaction by Triumph sports-bh-serie. Det var derfor vigtigt for os at aktivere brandet og gøre opmærksom på, at Triumph rent faktisk også tilbyder sports-bh’er, siger hun.

- Derfor var kombinationen af native advertising og events den helt rette løsning for os, da det gav os rig mulighed for at gøre opmærksom på produktet, få det testet og samtidig være helt ude hos forbrugerne til vores events, fortsætter hun.

Ud over sølv-priserne til Gonzo Media og Aller Media blev også et tredje dansk arbejde hædret med en pris. Den tilfaldt BTMX PartnerLab i  kategorien Best Use of Print Media, hvor det blev til bronze.

Thomas Riis Paulsen, der er Head of Native i BTMX PartnerLab, ser hæderen som et stort skulderklap.

- Vi er glade for, at der bliver lagt mærke til vores hårde arbejde på internationalt plan. Ved Native Advertising Awards konkurrerer vi mod de bedste i verden, og det siger noget om, på hvilket niveau vores løsninger er, når vi kæmper med om priserne i dette selskab, siger han.

BTMX PartnerLab fik prisen for kampagnen City Life for delebilskonceptet DriveNow, der blev eksekveret i perioden fra april til juni 2017 i printudgaven af metroxpress.

Kampagnen for DriveNow fokuserede på mulighederne for at benytte sig af DriveNows delebilstjeneste til at komme frem til byens forskellige kulturelle oplevelser. Hver uge blev der bragt en advertorial på ”I-Byen siderne” med fokus på kulturoplevelser, hvor brug af delebils-ordningen var oplagt at benytte som transportmiddel.

BTMX PartnerLab har siden 2016 udviklet og produceret native kampagner, og afdelingen leverer i dag native content til både MX, BT og Berlingske på alle platforme

Du kan se alle de danske priser herunder, eller tjekke alle de flotte vinderarbejder ved Native Advertising Awards 2017 ud her.

Best use of Print Media

Campaign: CITY LIFE

Publisher/Agency: BTMX Partnerlab

Brand: Drive Now

Pris: Bronze

Best Integrated Program

Campaign: TRIACTION by TRIUMPH

Agency/Publisher: Aller Media/Femina

Brand: Triumph

Pris: Sølv

Best use of Influencer

Campaign: ARE YOU GOOD ENOUGH?

Publisher/Agency: Gonzo Media

Brand: LENOVO

Pris: Sølv

Best Use of Facebook

Campaign: BEAUTIFUL AS YOU ARE

Publisher/Agency: Aller Media / Vi Unge

Brand: Garnier Pure Active

Pris: Sølv

Best Use of Youtube

Campaign: ARE YOU GOOD ENOUGH?

Publisher/Agency: Gonzo Media

Brand: Lenovo

Pris: Sølv

Best use of AFP TV

Campaign: ARE YOU GOOD ENOUGH?

Publisher/Agency: Gonzo Media

Brand: GGFESTIVAL LIVESTREAM

Pris: Sølv