Smælk. Sig det igen. Smælk. Nej, det er ikke særlig fedt, vel?

Det har Arla erkendt, og derfor bliver Arlas skolemælk nu lanceret i et nyt design, som er bygget op omkring smiley'er:

- Tanken bag det nye design er, at det gerne må være nemt for børnene at forholde sig til. Det har været vigtigt for os at tale ind til noget, som børnene kan genkende fra deres hverdag. Og de fleste børn kender jo i forvejen til emojis eller smileys fra deres smartphone eller spil, siger Jesper Skovlund, PR-chef i Arla Danmark.

Det nye design består af 20 smiley'er, som bliver brugt tilfældigt på tværs af de otte varianter, der indgår i mejeriernes sortiment af skolemælk. Det nye design bliver rullet ud i landets skoler i løbet af foråret.

Nyt design erstatter udskældt smælk

Det nye smiley-design er ensbetydende med et farvel til smælk-universet. For nogle gange må man bare erkende, at man kan gøre det bedre, lyder det fra Jesper Skovlund.

- Vores gamle design med smælk var helt ærligt et knap så godt forsøg på at være ung med de unge. Det indrømmer vi gerne. Så nu begraver vi smælk og erstatter det med et nyt, mere tidssvarende design, siger Arlas PR-chef.

Det er bureauet Agency Spring, som står bag det nye design, der er blevet præsenteret for en række børn. Og de tager godt imod det, lyder meldingen.

Lidt facts om mejeriernes skolemælksordning:

  • Skolemælk har gennem generationer været et tilbud om frisk mælk til danske skolebørns frokost.
  • Det nye design på skolemælken består af en enkel stil med 20 forskellige smiley'er, som vil være tilfældigt placeret på de forskellige mælkevarianter.
  • Det gamle smælk-design var oprindeligt en del af projektet "Ordmaskinen", som var en konkurrence for elever på mellemtrinnet om at komponere et rapnummer.
  • Skolemælk fås i otte varianter: Økologisk skummetmælk, minimælk, letmælk og kærnemælk. Og konventionel skummetmælk, minimælk, letmælk og sødmælk.
  • Det er hverken ændret på indhold eller pris for skolemælken.