Det gik ikke ubemærket hen, da SPAR i 2016 skiftede logoet på facaderne ud med navnet på den lokale købmand. 

Navneskiftet var det kreative startskud på den nye brandplatform ”En af de lokale”, der skabte en fælles fortælling for købmændene, og som siden har været det kreative omdrejningspunktet for alle SPAR’s marketingaktiviteter. 

Og det er det også for det nye kampagneunivers, der igen er udviklet i samarbejde med SPAR’s leadbureau Another.

SPAR fortsætter brandfortællingen

Siden succesen med Navneskiftet i 2016, har den lokale købmand været helten i SPAR’s brandfortælling, og sådan bliver det også i det nye univers, hvor komikeren, Anders Grau, spiller den lokale SPAR-købmand Gert, der er på fornavn med alle sin kunder. 

Gert introduceres for danskerne efter et 2018, hvor SPAR-kæden konsekvent har ligget over indeks 100 måned for måned. Det indikerer, at brandplatformen ”En af de lokale” har ramt en nerve i lokalsamfundene, som Gert nu er med til at bygge videre på. 

Kreativ direktør fra Another, Thorkild Bjerre, siger om det kreative univers:

– ”En af de lokale” er ikke bare et pay off, men SPAR’s brand purpose og udgangspunktet for alt, hvad vi tænker og gør kreativt. Derfor er Gert ikke bare et reklameunivers, men den næste naturlige byggeklods i den samlede brandfortælling om SPAR som den lokale helt.

Nu skal kendskabet til næste trin etableres

Den nye, integrerede kampagne er allerede i luften (9. juli) på landsdækkende TV, hvor det brede kendskab skal etableres. 

Herefter rulles kampagnen ud på Facebook med en række contentfilm, der lader danskerne komme endnu tættere på Gert og hans hverdag i butikken – på mediets præmisser. 

– Gert vil dog også vise rundt i de gode tilbud i bl.a. tilbudsavisen for at skabe trafik til butikkerne, fortsætter Thorkild Bjerre. Dermed bliver Gert den sammenbindende kraft på tværs af medier i det næste kapitel af ”En af de lokale”, der skal få endnu flere danskere til at handle lokalt som marketingchef, Kim Scheuer Nielsen fra SPAR Dagrofa, slutter med at sige:

– Med det nye univers får vi yderligere forstærket linket mellem vores brandplatform og vores taktiske kontaktpunkter, som i dag er TV, social, e-mail og tilbudsavis. Og det ser vi som endnu et tegn på brandplatformens holdbarhed og relevans. 

Fakta

Om SPAR

  • SPAR er hele Danmarks lokale købmand med ca. 135 lokalt forankrede butikker fordelt over hele landet. 
  • SPAR-butikkerne drives af lokale ildsjæle, der brænder for at gøre en forskel. 
  • Kæden er en del af Dagrofa, som også står bag Meny, Min Købmand og Let-Køb. 
  • SPAR blev grundlagt i Danmark i 1954 og kunne dermed fejre 60 års jubilæum i 2014.