Et af de mere populære payoffs herhjemme gennem tiderne, Spies' "Ferier du ikke vil hjem fra", vendte tilbage i denne uge. 
 
Det skete i kampagnefilmen The Home Weather Machine, hvor en vejrsimulator på en solrig strand i Thailand spiller den altafgørende hovedrolle.  
 
Her kan solhungrende feriegæster nemlig glæde sig ekstra over deres rejse ved på egen krop at opleve, hvor dårligt vejret egentligt er på hjemmefronten ved hjælp af sprinklere, air-con, LED-lys, højtalere, snesimulator og vindmaskine.  
 
Kampagnen er bundet op på en undersøgelse, der viser, at næsten halvdelen af nordeuropæere på solferie har gnedet sig i håndfladerne af glæde, hvis det har været skodvejr på hjemadressen under ferien.  
 

- Vores nye kampagne er lavet ud fra en nysgerrighed om, hvordan Spies bedst muligt skaber ferier, som danskerne ikke vil hjem fra, siger Eva Lundgren, marketingchef i Spies. 
 
- Vi ved nu, at dårligt vejr derhjemme gør ferien bedre, men hvad betyder det for ferieoplevelsen lige frem at mærke det dårlige danske vejr på egen krop? Det forsøger vi at finde svar på med hjælp fra vejrmaskinen, fortsætter hun. 
 
Robert/Boisen står bag 
 
Bag kampagnen står reklamebureauet Robert Boisen & Like-minded, og her kan Heinrich Vejlgaard, kreativ direktør og partner, fortælle, at kampagnen ikke blot kører i Danmark, men også i syv andre lande, hvor Spies’ ejer, det børsnoterede rejseselskab Thomas Cook, er til stede.  
 
Det drejer sig om de nordiske lande, Holland, Belgien, England og Tyskland. 
 
- Det er vi da stolte af, siger Heinrich Vejlgaard, der også kan fortælle, at bureauet kom på kampagne-ideen, da Spies ønskede at genoplive det 14 år gamle “Ferier du ikke vil hjem fra”-slogan. 
 
- Vi tog udgangspunkt i indsigten om, at mange nordeuropæere tjekker vejret på hjemadressen under ferien og glæder sig, hvis vejret er dårligt. Det førte os ad snørklede veje frem til ideen om at skabe en vejrsimulator, siger han. 
 
Simulatoren er udviklet i samarbejde med Playground Marketing, der skabte vejrmaskinen i Aarhus, før den blev fragtet ned til stranden i Thailand. 
 
- Vi kontaktede dem og bad dem om at skabe en outdoor, man kan gå ind i. Det må man sige de leverede, slutter Heinrich Vejlgaard. 
 
Du kan se filmen, der er instrueret af Peter Harton og produceret af Bacon og Gobsmack, herunder efterfulgt af en "Making-off-film" og credits. 
 
Vejrmaskinen 

The Making Off

Credits:  
  • Client: Spies/Thomas Cook  
  • Head of Brand and Marketing: Eva Lundgren  
  • Social Media: Peter Svejgaard  
  • Agency: Robert/Boisen & Like-minded, Denmark  
  • Strategy: Søren Christensen  
  • Creative Director: Heinrich Vejlgaard  
  • Señor Art Director: René Sohn Kammersgaard  
  • Account Director: Gitte Andersen  
  • Machine design & production: Playground Marketing  
  • Project Manager: Morten Fryland
  • Head of Development: Lasse le Dous  
  • Lead Developer: Esben Lykke Olsen  
  • Danish PR: Radius  
  • International PR: Oath  
  • Film production: Gobsmack, Bacon  
  • Director: Peter Harton  
  • Producer: Samuel Cantor  
  • Producer: Christina Bostofte Erritzøe  
  • Producer: Filippa Borg Von Bülow  
  • Director of Photography: Rasmus Videbæk  
  • Editor: Peter Brandt  
  • Editor: Magnús Sveinn Jónsson  
  • Visual Effects: Magnús Sveinn Jónsson  
  • Composer/Sound Design: Ole Krogstad  
  • Music: Upwright Music  
  • Production service: Deluxe Production  
  • Line Producer: Charlie   
  • Mediabureau: Vizeum