Et kig på termometeret i den seneste uge har nok kunnet få ganske mange til at drømme om snarlig sol og sommer, og en aktuel kampagne fra Spies har næppe gjort drømmene mindre.

Kampagnen er et nyt kapitel i ”Pyt-kuren”, som Spies og Agenda Group lancerede sidste år i januar, og som opfordrede danskerne til at omfavne en mere ubekymret tilgang til livet: Sig Pyt – ligesom når du er på ferie.

I den seneste eksekvering kunne feriehungrende danskere ved hjælp af en ”feriesimulator-boks” få et skud varme og lidt afslappet feriestemning midt i deres fortravlede hverdag - og det var populært: Efter 15 eksekveringsdage rundt om i landet har næsten 8.500 danskere været på ”snydeferie” med Spies.

Kampagnen er udviklet og eksekveret sammen med Agenda Group, der i mange år har samarbejdet med Spies om kreative og ofte event-baserede kampagner, der har til formål at aktivere Spies ude i ”den virkelige verden” og levere indhold til Spies’ egne kanaler.

Liggestole og solbrille-selfie

I vanlig Spies-stil har kommunikationen taget udgangspunkt i indsigter om danskerne og deres vaner, tendenser og små finurligheder:

- Det kompetencespeciale som Agenda Group besidder, gør dem i stand til at se et potentiale i indsigter og fakta, og på den baggrund levere kommunikation, der rammer vores målgruppe lige i maven, siger Eva Lundgren, der er Head of Marketing hos Spies.

Kampagnen blev eksekveret under mantraet Kold start på ’17? Vi giver dig 30 grader i skyggen.

Ved hjælp af en ”feriesimulator-boks” blev deltagerne budt på en smagsprøve på sommervarmen i tilsyneladende eksotiske omgivelser med liggestole, solbriller, drinks og udsigt til en indbydende infinity pool.

Med fire mulige feriedestinationer som baggrund på green screen og adgang til ferierekvisitter, kunne deltagerne ved hjælp af en interaktiv skærm med kamera tage en selfie og dermed via sociale medier forsøge at lokke venner og bekendte til at tro, at de rent faktisk var på en solbeskinnet ferie. Lykkedes det, var der rejsegavekort til Spies på spil.

Modspil til adfærdskontrol

Og ifølge Agenda Groups kreative direktør, Martin Skram, fungerer Pyt-platformen ikke bare som en sjov gimmick:

- Pyt er et koncept, der tager fat i al den selvpåførte social- og adfærdskontrol, vi alle gør os skyldige i ind i mellem. Vi forsøger at pege på situationer og kontekster, hvor et simpelt ”pyt”, et smil og et trækken på skuldrene kan være befriende, og samtidig leverer vi et relevant bud på et sted, hvor vi faktisk er gode til at sige pyt, nemlig på en ferie. Det synliggør relevansen til Spies og placerer deres produkt i en unik og engagerende kontekst.

Dermed er Pyt-platformen ikke en ramme for rene taktiske budskaber, tilføjer han:

- Det er også en mulighed for at sætte danskernes pudsige småneuroser og kontrollerede adfærd i relief til den frihedsfølelse, som følger med en ferie fra Spies. Det giver længere taletid og større relevans end et konventionelt taktisk produktbudskab, siger Martin Skram.

Og det er netop formålet med kampagnen, lyder det fra Eva Lundgren:

- Vi har arbejdet sammen med Agenda Group i en del år efterhånden, og en af de absolut bedste ting ved samarbejdet er, at de forstår, hvor det er vi gerne vil hen, i hvilken form budskabet skal leveres for at matche vores differentierende brand-DNA.

Se danskerne tage på snydeferie her

Agenda Group x Spies x Brand Activation from Agenda Group on Vimeo.