Spies kan måske gøre det for Danmark igen på reklamefronten, da rejseselskabets seneste kampagne, ”Do it for Mom”, er med i finalen ved den globale reklamefestival Epica Awards.

Epica Awards fik i år 4.000 indsendelser fra 75 lande, så det at komme på shortlisten tre gange – som det gælder Spies’ kampagne orkestreret af Robert/Boisen & Like-minded – er ikke helt tosset.

”Do it for Mom” har da også skabt lidt mere end kommunikationsmæssige skvulp. Ikke blot i Danmark, men også globalt. I løbet af kampagnens første 24 timer var den tilknyttede onlinevideo blevet set en million gange. Tre uger inde i kampagnen var det blevet til over 8,5 millioner views.

Løftede salget 21 %

På mediesiden vakte den også opsigt med omtaler i globale medier som CNN, Washington Post, Bild, Playboy og mange andre. I Danmark blev kampagnen omtalt vidt og bredt, og det vurderes til en earned media-værdi af 11,3 mio. euro eller godt 84 mio. kr., hvilket giver en estimeret ROI på intet mindre end 5.812 pct.. Også på salgssiden gav kampagnen bonus, da Spies oplevede et salgsløft på 21 pct. i kampagnens to første uger.

Ved Epica Awards, hvor et panel bestående af 54 redaktører og journalister fra førende marketingmagasiner i 44 lande verden over finder vinderne, er ”Do it for Mom” nomineret i kategorierne ”Promotion & Incentives”, ”Humour” og ”Online Campaigns – Consumer Services & Households”.

Og der er – set med danske øjne – lidt at leve op til, da både Spies og Danmark tidligere har gjort sig særdeles positivt bemærket ved awardshowet.

I fjor vandt forløberen for ”Do it for Mom”, ”Do it for Denmark”, eksempelvis to gange guld og en bronze. Året før løb Jack & Jones, &Co og Bacon med intet mindre end den højeste ære, en Epica d’Or, for ”Made From Cool”, og året før det gjorde Midttrafik, M2 Film og Thomas Falkenberg det samme med ”Bussen”.

Flere danske finalister

Spies og Robert/Boisen & Like-minded er dog ikke ene om at forsvare de danske farver ved Epica Awards. På bureausiden gør den danske del af Digitas LBi Nordics sig bemærket med to nomineringer. Den første gælder den prisvindende Volvo XC90-kampagne i kategorien ”Online Campaigns – Automotive”, mens den anden falder i kategorien ”Online Ads” for Husqvarna-kampagnen "Husqvarna Lawn Calculator".

Også Spring/Summer er i finalen. Det er i kategorien ”Mobile Sites” med kampagnen "Beagle - Great work starts with great proposals" for annoncøren Podio, der er en del af it-giganten Citrix.

Pelle Martin, der er stifter af og kreativ direktør i Spring/Summer, betegner det som en kæmpe ære at komme i betragtning i netop den kategori, og i det hele taget at være med i det hårde selskab hos Epica.

- Epica er en af de helt store reklamepriser, og reklame på mobilen er stadig en af de svære nødder at knække. Med Beagle giver vi brugeren en oplevelse, som man ikke ser så ofte på mobiltelefonen, og selvom det er en mini-udgave af det responsive site, er der ikke skåret hjørner eller på nogen måde lavet kompromisser - så om man møder brandet her eller på de store maskiner, får man den samme gode oplevelse, siger han.

- Det tror vi er medvirkende til, at sitet får anerkendelse ved de awards, vi sender det ind til, og at sitet senest vandt guld til Lovie, slutter han.

Også det danske motion design studio frame.dk er med i opløbet til en Epica. Det skyldes virksomhedens arbjede med channel-id's for den arabiske sportskanal AD Sports TV.

På annoncørsiden er der også dansk deltagelse. Carlsberg er på shortlisten to gange. Dels for kampagnen ”If Carlsberg did Haircuts" i samarbejde med bureauet 72andSunny og dels med "Probably the Best Poster in the World" signeret bureauet Fold7. Endelig er Arla nomineret for kampagnen ”Arla. Land of Organic Milk”, der er udviklet i samarbejde med ANR BBDO.

Du kan se hele shortlisten her og se en casefilm om "Do it for Mom" herunder.