Alle vil gerne være ansvarlige og bæredygtige, men CSR – Corporate Social Responsability – og ikke mindst de CSR-ansvarlige har stadig visse udfordringer rundt om i virksomhederne.

Den situation tager den danske virksomhed Sprout, der har fået international succes med at fremstille blyanter, der kan spire og forvandle sig til krydderurter og blomster, nu under kærlig behandling i en ny film: ”The Challenged CSR-Manager”.

Sprout har siden sin opstart i 2013 haft voksende succes med sine bæredygtige og plantbare blyanter, som sælges til primært virksomheder og organisationer i over 60 lande, og den nye animationsfilm er naturligvis også tegnet med en Sprout-blyant.

Filmen henvender sig både til de mange CSR-ansvarlige, der sidder rundt om i virksomhederne, men også til de, der er eller har været tilknyttet en arbejdsplads, hvor bæredygtighed er på agendaen.

Og det er det efterhånden i de fleste virksomheder, siger Sprouts kommunikationschef Stine Mynster.

- Spørgsmålet er jo ikke længere om en virksomhed skal engagere sig i bæredygtighed, men hvordan. Og her står udfordringerne i kø, for hvordan starter man, er alle tiltag lige gode og ikke mindst, hvordan får man hele organisationen med?, lyder det fra Stine Mynster.

Sjov – og alvor

Selv om filmen er lavet med et glimt i øjet, er der stadig alvor i budskaberne, siger hun:

- Vi vil gerne sætte en debat i gang omkring udfordringerne i CSR-arbejdet, fordi vi synes det er vigtigt at dele erfaringer og lære af hinandens fejl. Det er en del af Sprouts mission om at inspirere til mere bæredygtighed, og altså noget, der handler om langt mere end blyanter, der kan plantes.

Stine Mynster fortæller, at der fremover kommer flere Sprout-indspark i debatten omkring bæredygtighed og udfordringerne med at kommunikere den på en forståelig måde.

- Vi mener, at alle skal starte et sted, og at små skridt tæller. Ellers kan det virke alt for uoverskueligt. Spørgsmålet er, hvor man starter, og hvad der giver mening? De fleste af os har oplevet knap så heldige CSR-tiltag, og her ser vi en mulighed for at sætte fokus på udfordringerne med en snert af selvironi og humor. Vores blyanter redder ikke verden - de kan være et redskab til at kommunikere virksomheders tiltag. Men der findes jo mange andre alternativer, og dem vil vi gerne hive frem i lyset, slutter Stine Mynster.

Filmen – som Mayday Film har produceret - er skabt som en whiteboard animation, men lavet på papir og med en Sprout blyant. Illustrator Ole Comoll fører blyanten – se med her.