Når svære emner skal kommunikeres, kræver det både god balancegang og stærk indlevelse at skabe en kampagnefilm, der rent faktisk får folk til at kigge med i stedet for at kigge væk.

Netop dét ser ud til at være lykkedes for Børnecancerfonden og reklamebureauet Sunrise med filmen ”Der er mange måder at hjælpe på”.

Først opnåede filmen stor rækkevidde og fin anerkendelse i Danmark, og nu har også udlandet fået øjnene op for den stærke film, der viser, hvordan en storebror støtter sin kræftramte lillesøster.

Og det gør kampagnefilmen vel at mærke på en måde, så man forstår, at det ofte er i de helt enkle handlinger, den største omsorg udvises.

Når en idé bare ikke vil gå væk

- Idéen kom faktisk, mens vi lavede den forrige film for Børnecancerfonden, fortæller den kreative drivkraft bag filmen, Janus Kortermann Jauch, der er Creative Director i Sunrise.

- Vi lagde den til side, men den blev hele tiden ved med at dukke op i vores samtaler. Man leder jo altid efter den indsigt, der skaber genkendelighed hos modtageren.

- Men nogle gange skal man også bare lægge værktøjerne til side et øjeblik og så bare mærke efter og turde gå med det, der føles rigtigt, fortsætter han.

Flere udenlandske branchesites har nu noteret sig den rørende historie fra Børnecancerfonden og Sunrise.

Blandt andre kan nævnes WeLoveAd, hvor kampagnefilmen har fundet vej til top 5-listen over mest viste reklamer, og Lürzer’s Archive, der i deres seks årlige publiceringer anerkender det mest markante reklamearbejde fra hele verden.

Her er ”Der er mange måder at hjælpe på” med i den sidste udgivelse i 2017, ligesom den nu indgår i magasinets arkiv som en hyldest til dansk reklamefilm.

Glæde hos Børnecancerfonden

Nyheden om den øgede opmærksomhed bliver naturligvis godt modtaget hos Børnecancerfonden.

- Vi er uhyre glade for den opmærksomhed, kampagnen har fået, og at det vigtige budskab ”Der er mange måder at hjælpe på” har rørt så mange mennesker, siger Marianne Nielsen, direktør i Børnecancerfonden, som finansierer hovedparten af den danske børnekræftforskning.

- Når et barn får kræft, har det store konsekvenser for hele familien, men selv den mindste hjælp og støtte kan give familien håb. Og håb er det vigtigste, vi kan give familier med kræftsyge børn, fortsætter hun.

Sunrise skabte kampagnen sammen med Børnecancerfonden og med støtte fra DSV samt velvillig bistand fra produktionsselskabet Uitch Iscratch. Ikke mindst instruktør Laurits Munch-Petersen.

Du kan se (eller gense) filmen herunder efterfulgt af en ”Bag-om-filmen” og credits:

Bag om filmen

Credits

  • Kunde: Børnecancerfonden
  • Bureau: Sunrise
  • Kreativ: Janus Kortermann Jauch
  • Produktion: Uitch Iscratch
  • Instruktør: Laurits Munch-Petersen
  • Producer: Jacob Salling-Bjørneboe
  • DoP: Sidney Lexy Plaut
  • Post Producer: Kate Kagawa
  • Musik: Thomas Volmer Schulz