Under hashtagget #rækud meldte en række danske influenter - fra Anders W. Bertelsen og Wafande til Abdel Aziz Mahmoud, Ida Corr og Julia Sofia - sig i de sociale medier med budskabet om, at man nemt og enkelt kan række ud til børn i nød.

Kampagnen har UNICEF som afsender, og Hjaltelin Stahl er ikke bare det kreative bureau bag kommunikationen - bureauet har også udviklet teknologien ”klik til SMS”, der gør vejen fra film til støtte lettere for modtagerne.

Ved at klikke på et link, sendes seeren automatisk videre til en åben SMS, hvor ordet BØRN og beløbet 50 kroner er præ-udfyldt. At støtte digitalt kræver derfor ikke mere end to klik, og det er nyskabende i velgørenheds-sammenhæng:

- Vi kender ikke andre, der har knækket den nød før, hverken i Danmark eller i de øvrige mange markeder, hvor UNICEF samler ind. Normalt er det en barriere for online donationer, at danskerne skal huske sms-keywords, numre og selv aktivt åbne en SMS. Antallet af handlinger har vi med den nye digitale løsning sat ned til to, siger Christian Sophus Ehlers, der er Digital Chef hos UNICEF Danmark.

1,4 mio. brugere på to dage

For at sprede budskabet stiller over 30 kendte danskere frivilligt op ved at dele portrætter af sig selv - i øvrigt fotograferet af Jan Grarup, der tidligere har taget billeder for UNICEF i krigsområder, og som i anledning af kampagnen stillede op som portrætfotograf for en dag.

De skarpe billeder på blå baggrund har i øjeblikket et samlet reach på 1,4 mio. brugere og har genereret mere end 70.000 likes alene på Instagram i løbet af de første to dage.

- Opbakningen viser, at dét at sikre børns overlevelse, beskyttelse og mulighed for at udvikle sig, er vigtigt for rigtig mange. Med kampagnen vil vi vise, at det er muligt at gøre noget – man skal bare række ud. Vi håber kampagnen skaber eftertænksomhed, at man deler budskabet, samt selvfølgelig at man vælger at støtte økonomisk, siger kommunikationsdirektør hos UNICEF Danmark Line Grove Hermansen.

For alle verdens børn

Kampagnebudskabet #rækud kombineres med UNICEF nye pay off #foralleverdensbørn, hvor den udstrakte hånd er key visual for UNICEF nye kommunikationsplatform.

- Pay off’et bliver fremover en del af UNICEF’s logo for at understrege, at det netop er børn – og alle verdens børn - UNICEF er sat i verden for at hjælpe. Det er et afgørende budskab for os som den børneorganisation, der med mandat fra FN skal nå ud til millionvis af børn, og som er afhængig af frivillig støtte fra private og virksomheder, siger Line Grove Hermansen.

Hun tilføjer, at UNICEF har et meget fint kendskabsniveau, der gerne skal styrkes også med kvalificeret kendskab.

- I en verden, hvor behovet for hjælp til børn, som er ofre for krige- og katastrofer, er stadigt stigende, og vi samtidig vil levere langsigtet hjælp, skal vi ud til flere danskere med et tydeligt budskab, siger hun, og Christian Sophus Ehlers tilføjer, at man allerede nu kan se resultater:

- Vi kan se, at filmen i kombination med den nye digitale fundraising teknik booster vores ROI. Det er i sig selv et mål, for vi skal til enhver tid kunne levere gode resultater for verdens børn, siger han.

Kampagnen aktiveres yderligere med bl.a. video-bannere og Instagram - via den popukære YouTuber Julia Sofia, der har dokumenteret foto-shootet med influencer interviews.

Den video - som du kan se herunder sammen med kampagnefilm og behind the scenes - er i skrivende stund blevet set over 55.000 gange.

Kampagnefilm

Behind the scenes

Julia Sofias film