Nej tak betyder nej tak – også i erhvervslivet.

Det har Aon Private Consulting Forsikringsmæglere måttet sande, efter at selskabet via breve og telefonopkald har markedsført sig over for flere tusinde forbrugere, der ellers havde sagt nej tak ved at tilmelde sig Robinsonlisten.

En række forbrugere klagede til Forbrugerombudsmanden, som i sommer valgte at politianmelde Aon Private Consulting for overtrædelse af markedsføringsloven – og det har nu udløst en bøde til selskabet på 200.000 kroner.

- Forbrugere, der er tilmeldt Robinsonlisten, skal kunne regne med, at virksomhederne ikke kontakter dem. Virksomheder må ikke kontakte forbrugerne på Robinsonlisten, medmindre forbrugerne har givet et udtrykkeligt samtykke til det, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Var en misforståelse
Overtrædelsen fandt sted i perioden 2. marts til 22. marts 2015, hvor Aon Private Consulting uanmodet sendte 4.302 personligt adresserede breve med markedsføringsmateriale til personer, der var registreret på Robinsonlisten.

I samme periode kontaktede selskabet uanmodet mellem 800 og 1.000 personer på Robinsonlisten telefonisk med henblik på salg.

Og selv om overtrædelsen skyldtes misforståelser mellem forsikringsmæglerselskabet og en underleverandør, som selskabet havde hyret som databehandler – så slipper Aon Private Consulting ikke for bøden.

- Inden et opkald til en forbruger har erhvervsdrivende pligt til at undersøge, om forbrugeren har frabedt sig markedsføring ved at tilmelde sig Robinsonlisten. Selvom overtrædelsen skyldtes misforståelser, så har den virksomhed, i hvis interesse opkaldet sker, ansvaret for at undgå sådanne misforståelser, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Bødestørrelsen på de 200.000 kroner afspejler, at Aon Private Consulting Forsikringsmæglere har samarbejdet med Forbrugerombudsmanden om at klarlægge omfanget af overtrædelsen, oplyses det i en pressemeddelelse.