At unge, danske studerende inden for kreativitet og kommunikation klarer sig godt i internationalt selskab er efterhånden ikke nogen hemmelighed.

Og lige nu har en af de mest succesfulde leverandører af unge prisvindere, DMJX Kreativ Kommunikation, indtil flere gode grund til at glæde sig.

Hele fire af skolens teams har således vundet Pencils ved D&AD New Blood-awardshowet – og i tilgift er det ene af de fire teams shortlistet ved ungdomskonkurrencen Future Lions, der løber af stablen i forbindelse med VM i reklame, Cannes Lions i næste måned.

- Vi er vildt stolte af dem, og man glæder sig hver eneste gang. Det bliver aldrig en vane, siger Jesper Hansen, der er faglig leder for Kreativ Kommunikation på DMJX.

Stærke danske cases
De fire vindercases, som altså er kommet igennem D&AD’s New Blood-nåleøje og dermed vinder en af de eftertragtede Pencils, er henholdsvis et førsteårs-team og tre tredjeårs-teams.

Og vi kan godt afsløre, at et par navne fra de vindende tredjeårs-teams vil være kendte for læserne af disse spalter, da de også tidligere har gjort sig bemærket med priser på den internationale scene.

Vinderne fra DJMX ved D&AD New Blood 2017 er:

- Jacob Grandt og Alexander Keblow Kofoed (1. år) med casen ”Reality Check” for Hasbro.

- Jeppe Vidstrup (3. år) med casen ”That’s Not My Name” for Adobe.

- Thorbjørn Kragh Liljegren og Christine Jensen med casen "Give Me The Human Truth" for Adobe.

- Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen med casen "Quick Crits" for Squarespace.

Cecilie Jelstrup Larsen og Marie Frederiksen vandt i øvrigt også en D&AD New Blood Pencil sidste år - og for at det ikke skal være løgn, er de to skarpe piger også shortlistet ved dette års Future Lions, ungdomskonkurrencen ved Cannes Lions.

Det er de med casen Google Face Guard, som du kan se her.

Google FaceGuard from marie&cecilie on Vimeo.

Stolthed - og muligheder
Og som Jesper Hansen siger, så er priserne ikke bare for sjov:

- Vi arbejder meget målrettet med briefs og portfolios på skolen – fx har vi et 14 dages koncentreret forløb i løbet af skoleåret. Og så opfordrer vi helt generelt vores studerende til at gå ind i så mange konkurrencer som muligt, både danske og internationale. Det giver læring og erfaringer og jobmuligheder – også når de ikke vinder, siger han.

Men der er vel mere fremtid i vinderne?

- Ikke kun. Jeg har set cases fra i år, som er vildt gode, men som ikke har vundet, så de studerende skal tage deres cases med i deres portfolio, også selv om det ikke er vindere, for det bidrager alt sammen til at fremme deres karriere. Vi har lige nu studerende, som er på vej i praktik i udlandet hos nogle af verdens bedste bureauer – i kraft af deres portfolio.

Et godt ry – og flere shortlister
Jesper Hansen mener også, at de dygtige unge studerendes succes smitter positivt af på skolen:

- Det er da med til at give DMJX Kreativ Kommunikation et godt ry – og dermed giver det os mulighed for at tiltrække, og vælge, de rigtige studerende. Og gøre dem endnu dygtigere, siger Jesper Hansen, der i øvrigt også kan glæde sig på sine studerendes vegne i forbindelse med en aktuel dansk pris – Kravlingprisen – den årlige prisuddeling  for medie-, kommunikations-, design og journaliststuderende.

Hele 7 ud af 8 shortlistede cases i de to kategorier Kommunikation og Design ved Kravlingprisen er nemlig også skabt af DMJX-studerende – se dem her og her.

Også et kreativt team på fem fra Reklamelinjen har i øvrigt vundet en Pencil ved D&AD New Blood.

Det drejer sig om Mathias Lund, Kirill Dmitrichenko, Sofie Sager, Dea Svanholm og Mads Haakansson - og deres case kan du se her.