En sort-hvid optagelse - tilsyneladende fra et overvågningskamera - hvor man ser en kvinde falde om i en port, har på halvanden måned fået så mange danskere til at tilmelde sig et introkursus i genoplivning efter hjertestop, at Hjerteforeningen har været nødt til at hive i kampagne-bremsen.

For det er en kampagne, skabt af det kreative bureau Hjaltelin Stahl, og selv om kampagner helst skal skabe effekt, så har Hjerteforeningen simpelthen fået så mange tilmeldinger efter filmen, at man har været nødt til at sætte det proaktive kampagne-push på pause.  

I praksis betyder det, at en række planlagte push-aktiviteter er droppet indtil efteråret, og at filmen nu er skjult på Facebook og YouTube.

- Det er lige før, succesen er for overvældende, men det er jo fantastisk at så mange gerne vil lære at treæde til. Og vi gør selvfølgelig alt, hvad vi kan for at løse de udfordringer med ventelister, som er opstået, siger Sandra Wested Winge, der er Marketing-projektleder i Hjerteforeningen.

Troede på ideen

Målet for kampagnen var oprindelig sat til 30.000 deltagere over to år.

Men allerede efter halvanden måned var der kommet omkring 1.300 gruppetilmeldinger ind: Tilmeldinger, der tilsammen genererer cirka 13.000 deltagere – og kampagnen har dermed allerede nået over en tredjedel af Hjerteforeningens toårige målsætning.

Og selv om Hjerteforeningen altså nu må skrue ned for aktiviteterne for at imødekomme den store efterspørgsel, så glæder den tidlige succes naturligvis hos bureauet:

- Det er ikke uden nervøsitet, at man kickstarter en kampagne med en 108 sekunder lang sort-hvid film uden lyd, men både vi og Hjerteforeningen troede på idéen. Og det endte så også med at gå over al forventning. Det er meget tilfredsstillende, siger Creative Director hos Hjaltelin Stahl, Søren Grønborg.

Stærk performance-marketing

Mængden af tilmeldinger er naturligt nok det absolut vigtigste KPI for kampagnen, men også andre målepunkter værd at dvæle ved:

Kampagnen har nået et reach på 1,4 mio. i løbet af den første måned - 31 procent så filmen til ende på YouTube og 13 procent på Facebook. 

På YouTube var gennemsnitlig watchtime pr. impression oppe på hele 53 sekunder.

Og det glæder Mikkel Emil Lindgaard, der er partner og ansvarlig for performance marketing-afdelingen i Hjaltelin Stahl:

- Det viser styrken ved performance marketing. Når vi får lov til at kombinere godt kreativt arbejde med intelligent medieoptimering i realtid, kan vi virkelig skabe resultater. 

Vi har fået lov at vise filmen her – men vent lige lidt endnu med at melde jer til kurserne…