Naturligvis er det præstationerne på banen, der er det vigtigste, når den 52. udgave af NFL-finalen i amerikansk fodbold – bedre kendt som Super Bowl - sparkes i gang i Minneapolis den 4. februar.

Men tag ikke fejl: Reklamerne, der kører rundt om begivenheden, på TV, sociale medier og alverdens andre steder, får næsten lige så stor opmærksomhed, og annoncørerne står i kø for at få lov at betale over fem mio. dollar – mere end 30 mio. danske kroner – for bare 30 sekunders reklameplads.

Blandt de brands, vi kommer til at se reklamer fra i år, er Toyota, Kia, Pepsi, Coca-Cola, M&M’s, Heinz, Hyundai, Doritos, Groupon og Pringles. Og naturligvis bryggeri-giganten Anheuser-Busch InBev, der har købt reklametid til sine fire brands Budweiser, Bud Light, Michelob og Stella Artois.

Sidstnævnte er i øvrigt det første brand, der i år har lagt sin Super Bowl-reklame ud på nettet – en film med skuespilleren Matt Damon, der promoverer brandets involvering i Buy a Lady a Drink-partnerskabet med NGO’en water.org. Den kan du se under artiklen.

Guerilla Bowl

Pepsi, der har været fast reklameinventar ved Super Bowl i årevis, har afsløret, at man bringer supermodellen Cindy Crawford tilbage i en af sin in game-reklamer: En hyldest til den legendariske Pepsi Super Bowl-reklame fra 1992, hvor en sommerligt klædt Cindy Crawford fik to drenge og en hel verden til at tabe underkæben.

Doritos har holdt pause, siden man crowdsourcede sine Super Bowl-film i serien ”Crash the Super Bowl”, men er med igen i år. Denne gang i samarbejde med et andet Pepsi-brand, Mountain Dew, og ikke mindst to kendte filmskikkelser: Morgan Freeman og Peter Dinklage, der siden 2011 har været Tyron Lannister i HBO-serien Game of Thrones.

Enkelte andre brands har meldt ud, hvad de pønser på at bringe i reklameblokken under kampen - og så har andre valgt en anden og billigere tilgang: Et guerilla-stunt.

Det har fx ølmærket Newcastle - og Volvo – tidligere haft succes med, og i år er det slikmærket Skittles, der tiltrækker sig guerilla-opmærksomhed. Efter i øvrigt at have købt reklameplads på traditionel vis gennem tre år.

Brandet har således besluttet at fremstille en reklamefilm med en relativt snæver målgruppe: Én enkelt person - en Los Angeles-teenager ved navn Marcos.

Og Marcos har naturligvis fået en Twitterkonto , der er tænkt som en del af stuntet. Foreløbig har kontoen et par hundrede followers, men lad os nu se.

Milliarder af dollar

Nu er det næppe alene for at spare de fem mio. dollar lige præcis i år, at Skittles vælger en ny tilgang, men det ændrer ikke ved, at det er en ganske pebret pris, annoncørerne må slippe for de 30 sekunders reklameplads.

Men pengene er givet godt ud, og årsagen til den store efterspørgsel er enkel, mener de fleste eksperter: Super Bowl er årets mest sete tv-begivenhed i USA - og i det hele taget et af verdens mest prestigefulde reklameudstillingsvinduer.

Sidste år havde kampen (der blev transmitteret på Fox) 111,3 mio. seere. Året før var tallet 111,9, og den mest sete hidtil var finalen i 2014, hvor det også var Fox, der transmitterede: Dengang nåede seertallet op på 112,2 mio.

Hos TV-stationen NBC, der i år har rettighederne til at sende kampen og dermed sælge reklametid til annoncørerne, lød meldingen i sidste uge, at der var færre end 10 reklameslots ledige.

Men de skal nok blive solgt. Også selv om prisen for 30 sekunders reklameplads i år menes at nå op over sidste års fem mio. dollar – svarende til over 30 mio. danske kroner.

Og med NBC’s primetime-dækning af Vinter-OL i Pyeongchang i Sydkorea, der starter fire dage senere, den 8. februar, forventer NBC ifølge flere medier samlet set at skovle rundt regnet 1,4 milliarder dollar (omkring 8,5 milliarder danske kroner) ind i reklameindtægter på de to begivenheder tilsammen.

Se årets først afslørede af slagsen – fra Stella Artois – herunder, og er du til Super Bowl-nostalgi, så se de reklamer, som amerikanerne de seneste fem år har kåret som årets bedste, under Stella-filmen

Vinder 2013 - Budweiser - The Clydesdales

Vinder 2014 - Budweiser - Puppy Love

Vinder 2015 - Budweiser - Lost Dog

Vinder 2016 - Hyundai - First Date

Vinder 2017 - Kia - Hero's Journey