I 1859 blev sygeplejerskeløftet udarbejdet, og oplæsningen af dette danner bagtæppe for lydsiden i en ny kampagnefilm fra Dansk Sygeplejeråd.

Det er det eneste bagudskuende ved filmen, der skal gøre det klart for danskerne, hvad det egentligt er for kompetencer, sygeplejersker anno 2018 besidder. 

- Sygeplejerskerne er deres vægt værd i guld, og de fortjener både anerkendelse og mere i løn for det store arbejde og de komplicerede opgaver, som de løser hver dag, siger Morten Jakobsen, kommunikationschef hos Dansk Sygeplejeråd.

- Derfor lancerer vi denne kampagne, som skildrer den moderne sygeplejerskes arbejdsdag. Håbet er, at flere danskere vil få øjnene op for sygeplejerskernes helt uundværlige funktion i sundhedssektoren, og at der også fra politisk hold vil komme større fokus på sygeplejerskernes værdi, fortsætter han.

Farvel til "de søde piger"-image

Med kampagnefilmen – der naturligvis frigives i forbindelse med de igangværende overenskomstforhandlinger – sætter Dansk Sygeplejeråd billeder på bredden i arbejdet som sygeplejerske og på, hvor meget opgaverne har ændret sig gennem tiden.

Filmen er instrueret af Marc Louis Sutton fra produktionsselskabet Shoot Happens, der har arbejdet sammen med bureauet Primetime.

Det er skuespillerinde Ellen Hillingsø, der læser løftet op.

- De fleste mennesker kan skrive under på, at sygeplejersker er vigtige, men de færreste ved præcis, hvad de laver. Mange ser dem som ”de søde piger i klassen”, som føler kaldet til faget, forklarer Tobias Enné, som er kreativ og digital chef hos Primetime.

- Virkeligheden er selvfølgelig langt mere nuanceret, så vores greb har været at gøre op med sygeplejerskernes ”pæn pige”-image og skrue op for det rå, det ærlige og det hårde i deres arbejdsliv. Ansvar er ikke noget man får. Det er noget, man tager, og det gør sygeplejerskerne hver dag. Det vil vi gerne gøre til en del af samtalen, når folk taler om sygeplejersker, slutter han.

Kampagnen lanceres i dag og fortsætter de næste fire uger med film, sociale medier og outdoor-annoncering.

Se filmen herunder efterfulgt af credits:

Credits:

  • Kunde: Dansk Sygeplejeråd
  • Bureau: Primetime
  • Senior Art Director: Lise Barslund Kjeldsen
  • Senior Copywriter: Tobias Enné
  • Produktionsselskab: Shoot Happens
  • Instruktør: Marc Louis Sutton
  • Producer: Christian Juliussen
  • DOP: Jonas Berlin
  • Editor: Marc Louis Sutton
  • Postproduktion: Shoot Happens
  • Grade: Cameo
  • Composer: Jamie Ryan