Brug af kendisser i reklamer er et klassisk marketinggreb, men ikke i sig selv en garanti for succes.

Hos Synoptik glæder man sig imidlertid ikke så lidt over, at skuespilleren og musikeren Martin Brygmann siden august har været frontfigur i kædens kommunikation, for det har indtil videre givet så fine resultater, at man selv med minus fem på begge øjne bør kunne se dem.

Det er Hjaltelin Stahl, der er siden 2010 har været bureaupartner for Synoptik, og ifølge målinger fra YouGov, kan udvalgte resultater opsummeres som følger:

- Høj effektivitetsscore, som bygger videre på tidligere kampagner. Særligt i aldersgruppen 40-59 år, som esenr en vigtig del af kommunikationsmålgruppen, scorer kampagnen højt.

- Branding og reklame-erindring ligger signifikant højere end gennemsnittet for detailhandel - henholdsvis 44 procent højere for branding og næsten 20 procent højere for erindring.

- Besøgs-intentionen i kernemålgruppen er den højeste til dato for Synoptiks kampagner.

Ikke en klassisk kendis-rolle

Ifølge YouGov driver kampagnen desuden som ønsket Synoptik-KPI’er og –værdier, og marketingchef Poul Kuhberg er da også godt tilfreds:

- Vi er naturligvis glade for at opdateringen af vores kommunikationsunivers møder vores målsætninger og outperformer benchmark inden for retail, siger han.

Synoptik og Hjaltelin Stahls samarbejde med kendisser går adskillige år tilbage, og når Martin Brygmanns rolle fremhæves, skyldes det ikke kun et tilstræbt match mellem brand og person, hvad angår profil og værdier, men også et partnerskab, der adskiller sig fra den klassiske kendisrolle:

- Der er tale om et langsigtet samarbejde. Vi har et kreativt partnerskab med Martin Brygmann, hvor han selv er med i hele processen og bidrager med sparring og udvikling, siger Poul Kuhberg.

På tværs af medier

Partnerskabet går også på tværs af medier, siger Client Service Director i Hjaltelin Stahl, Thomas Martin Hansen:

- Vi har samarbejdet med Synoptik siden 2010, og gennem årene har vi testet og optimeret løbende. Vi arbejder nu med et større mediemix med content, der er specielt udviklet til mediet – med øget relevans til følge, siger Thomas Martin Hansen og tilføjer:

-  Martin Brygmann repræsenterer en ny dybde og bredde i et personunivers, som er stærkt crossmedia-båret. Det har været fedt at udfolde konceptet på relevant vis på tværs af de forskellige kanaler med Martins lune humor. Udover at TVC’en virker, kan vi se, at de forskellige Facebook versioner performer godt – også over for en yngre målgruppe ned normalt.

Personuniverset i Synoptik rulles for tiden ud på TVC, butik, print, SoMe, en lang række varianter af e-mails samt landing pages – og du kan se Facebook-film efterfulgt at seneste TVC her.

Facebook film

Reklamefilm