Juryen ved den prestigefulde kreative pris-festival London International Awards (LIA) har haft det fintmaskede net fremme og melder nu årets shortlister klar.

Og det er godt nyt set med danske briller, for det er blevet til syv danske finalepladser, fordelt på tre bureauer, en skarp instruktør og en særdeles fantasifuld dansk jobjæger.

De finale-nominerede danskere er:

- Kontrapunkt, der er nomineret to gange i Design-kategorien – dels for sit arbejde for Danish Design Award, og dels for sit arbejde for Nordisk Råd.

- Liquidminds, der ligeledes er nomineret to gange – dels i kategorien Integrated og dels i kategorien The NEW/Creative Technology. Begge finalepladser går til kampagnen Google Sheep View.

Bold Scandinavia, der er nomineret i kategorien Package Design for sit product line-design for 1937 - Barbershoppen i Vognmagergade.

- Instruktøren Peter Harton, der er nomineret i kategorien Music Video/Direction for filmen ”Shadows of my Mind” for sangeren Peder.

- August Laustsen, der er nomineret i kategorien The NEW/Self Promotion for jobjæger-projektet EMERIH (læs det bagfra), som sidste år sikrede ham job som kreativ hos det svenske bureau Round & Round.

En svær pris at vinde

Ud over de nominerede indsendelser fra dansk side er også de to danske brands, Lego og Carlsberg, repræsenteret på årets LIA-shortliste.

Carlsberg en enkelt gang i kategorien Package Design/Special Edition, hvor bureauet Taxi Studios fra Bristol er i finalen med ”The København Collection”, og Lego ikke færre end fem gange i de to kategorier Poster og Print – alle fem gange for Ogilvy Thailands arbejde ”Build the Future”.

London International Awards uddeles i år for 32. gang, og de vingede trofæer anses for at være ret så vanskelige at komme i nærheden af.

Antallet af indsendelser ligger normalt omkring de 15.000 bidrag fra cirka 80 lande, og typisk kommer ikke mere end omkring syv procent på shortlisten. Kun godt en procent vinder guld, 1,5 procent sølv og to procent bronze.

Flere danske priser

De senere år har der dog været danske navne at finde på vinderlisterne:

Sidste år markerede & Co. sig med Ad Block This-buslangsiden for Out of Home Media og vandt sølv i Billboard - Business-to-Business-kategorien, mens Freezone Sound Design, Peter Harton, Anew og M2 Film nappede bronze i kategorien Production & Post-Production - Direction for Stryhn’s ”skurvogns-film”, der i international sammenhæng har fået titlen ”Food For Men”.

I 2015  vandt Kontrapunkt bronze for sit arbejde med premium isdesserten Winterspring i kategorien Design/Verbal Identity.

I 2014 vandt M2 Film og Lego bronze for Legends of Chima og det samme gjorde &Co/Bacon og Jack & Jones for Made From Cool-kampagnen – og i 2013 kørte Bussen - og dermed M2 Film, Thomas Falkenberg og Midttrafik – en bronze hjem i film-kategorien Direction.

Årets LIA-vindere offentliggøres 30. oktober, og du kan nærstudere alle de shortlistede her.